"Maak musea gratis op koopzondagen"

Twee jaar na de lancering van de maandelijkse koopzondagen lijkt het initiatief helemaal ingeburgerd. "En er zit nog rek op", zeggen de handelaarsverenigingen. Een bevraging van de UAntwerpen wees al uit dat de helft van de shoppers op zondag nieuwe klanten zijn.

Het was gisteren alweer lekker druk in de Antwerpse winkelstraten. Of beter: in de toeristische zone. Want enkel daarbinnen mogen winkels de eerste zondag van de maand de deuren openen. Daar hangt een kostenplaatje aan. "Maar ik betaal de zondagpremie van 250 procent met plezier", zegt ondernemer Wouter Torfs. "De koopzondagen zijn een schot in de roos. Ze hebben geen negatief effect op de andere dagen. Klanten komen uit de brede rand van de stad én uit Nederland. Eén maandelijkse zondag volstaat. Dat geeft het een zekere evenementswaarde."

"Nu je erover begint: maak musea gratis op deze zondagen", pikt Nico Volckeryck (Unizo Antwerpen-Stad) in. "Als we willen overleven tussen de opkomende e-commerce, moet je leuke evenementen organiseren." (PHT)