"Kinderen veranderen van school om niet langs hier te moeten"

KENNEDYRONDPUNT- Oostende | Zichtbaarheid blijft grote probleem

Het Kennedyrondpunt is één van de belangrijkste verkeersaders in Oostende. Er werden in de voorbije jaren al heel wat inspanningen gedaan om het punt verkeersveilig te maken voor zwakke weggebruikers. Zo werd al een tunnel aangelegd om fietsers en voetgangers van het Jetcenter richting Meiboom te loodsen. Het enige nadeel is dat dezelfde mensen aan de andere kant van het rondpunt aan hun lot worden overgelaten. Of zo voelt het toch voor veel ouders.

Tussen de schoolmaanden van 2011 tot en met juni 2016 werden 16 ongevallen met gewonden geregistreerd aan de Ringlaan en de Kennedyrotonde. Daarvan waren tien fietsers betrokken en 2 bromfietsers. Vier fietsers waren minderjarig. Geen spectaculaire cijfers, maar in verhouding wel het punt waar de meeste minderjarige fietsers gewond raakten in de voorbije schooljaren.

Fietsers of voetgangers moeten hier over een traject van 100 meter vijf rijstroken kruisen. Zo moeten ze ondermeer het verkeer kruisen die van de autosnelweg afdraait richting Bredene. Ook auto's die het rondpunt verlaten richting de oostkust komen met de zwakke weggebruikers in contact. Iets verderop zijn er twee rijstroken met auto's die wachten om het rondpunt op te rijden. Hier is het grote pijnpunt dat als er één auto wacht om de fietser door te laten, een andere auto die komt aanrijden dit vaak niet kan opmerken. Toch passeren hier dagelijks heel wat ouders met kinderen. Veel ouders durven hun kind er niet alleen langs te sturen. "Ik heb zelfs kinderen die veranderen van school omdat hun ouders hun kind niet alleen langs dit punt willen sturen. Ik zou het eerlijk gezegd zelf ook niet doen", zegt directeur Winny Boey van de nabijgelegen school GO De Puzzel. "Het zou beter zijn mocht hier ook een tunnel worden aangelegd, maar ik begrijp ook dat dit budgettair moeilijk ligt. De oversteekplaats is momenteel ook niet duidelijk genoeg en als er een vrachtwagen staat dan hebben andere automobilisten te weinig zicht om te zien of er een fietser komt of niet."

Blokmarkering

Het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt dat hier ongevallen gebeuren.

"Er gebeuren daar inderdaad soms ongevallen met zwakke weggebruikers. Veel fietsers negeren er immers de voorrangsregels. Zij hebben geen voorrang op de rotonde. Om duidelijkheid te scheppen werd de blokmarkering over de rijweg enkele maanden geleden verwijderd. Deze gaven een vals gevoel van voorrang aan de fietsers."

"Sindsdien merken we dat de fietsers nu veel meer voorrang verlenen aan de wagens", zegt Eveline Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer. Ook fietsers die op veilig spelen raken gewond.

"Je ziet altijd hetzelfde ongevallenbeeld", zegt ook Marc Strubbe van de Oostendse politie.

De stad is weliswaar niet bevoegd.

"Er werden al ingrepen gedaan, maar de zichtbaarheid blijft inderdaad een probleem. Het is weliswaar niet gemakkelijk voor het Vlaams Gewest om hier zomaar een oplossing te vinden", zegt ook Katrien Vandaele van de stad Oostende.

Fietsers moeten over een traject van zo'n 100 meter vijf rijstroken kruisen.
Benny Proot Fietsers moeten over een traject van zo'n 100 meter vijf rijstroken kruisen.