"Gewestweg pal door ons dorp: WAANZIN"

Voor onze lezers is het glashelder: de Antwerpsestraat is het 'zwartste punt' van Niel. De gewestweg wordt dagelijks druk gebruikt door honderden jongeren die in Niel naar school gaan. Maar veilig is het er inderdaad niet: te smal, geen fietspad en te veel autoverkeer dat de snelheidsregels aan zijn laars lapt. Een grondige heraanleg dringt zich op, beseft ook burgemeester Tom De Vries (Open VLD).

Eerst even wat cijfers: de Antwerpsestraat is ongeveer één kilometer lang en heeft drie scholen in haar directe nabijheid, met name De Sint-Hubertusschool, de gemeentelijke basisschool in de Veldstraat én de Koninklijke Academie Niel (KAN). Dat betekent: honderden scholieren die zich dagelijks langs de gewestweg dienen te verplaatsen. Van 2014 tot nu heeft de politie er drie ongevallen met fietsers geregistreerd. Dat lijkt nog weinig. Zeker als je rekening houdt met de gebreken van de straat. Er is geen fietspad, de voetpaden zijn smal en de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur wordt lang niet altijd nageleefd.

"Ik denk dat er al vaak ongevallen op het laatste nippertje vermeden zijn", zegt burgemeester Tom De Vries (Open VLD). "Want ik vind de keuze van de lezers terecht: de Antwerpsestraat ís een gevaarlijke straat. Het ontwerp dateert nog uit het begin van de jaren '80, toen onze gemeente veel minder inwoners en schoolgaande jeugd had dan nu."

Bevraging

"We zijn al jaren bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), de eigenaar van de weg, op de tafel aan het slaan voor een heraanleg. Het is tijd dat men zijn verantwoordelijkheid opneemt, wij zijn alvast bereid ons deel bij te dragen. Een gewestweg die pal doorheen een woonkern gaat: dat is écht niet meer van deze tijd."

Ondanks de afwachtende houding van het gewest wil De Vries volgend jaar al naar de Nielenaar stappen met een bevraging over de herinrichting van de straat. "We willen de mensen de kans geven om voorstellen te doen over hoe zij de straat heraangelegd zouden willen zien. In 2018 willen we al die input in een ontwerp gieten, met de hoop om in 2019 of in 2020 te kunnen starten met de werken. Het probleem is dat de Antwerpsestraat een smalle straat is, dus we zullen keuzes moeten maken. Als we gaan voor bredere voetpaden en een fietspad, zal er minder plaats zijn voor iets anders", aldus de burgemeester.

50 km/uur

In afwachting staan er een aantal kleinere maatregelen gepland. "Nog dit jaar willen we in de hele Antwerpsestraat trajectcontrole invoeren. Daarmee kunnen we afdwingen dat bestuurders niet sneller rijden dan 50 kilometer per uur. Verder willen we inzetten op de komst van een aantal parkeerhavens langs de Antwerpsestraat, onder meer aan de Carrefour en de Emiel Dewittstraat. Dan hoeven auto's niet meer in de Antwerpsestraat zelf te staan en creëren we daar meer ruimte. Ook zijn we bezig om doorsteken te maken via het binnengebied Dorpsstraat-Kerkstraat-Antwerpsestraat. Zo kunnen fietsers en voetgangers via binnenwegen een groot deel van de Antwerpsestraat afsnijden."

Recent heeft de gemeente alvast de woning van Kerkstraat 36 gekocht, met de bedoeling ze te slopen en zo'n doorsteek te realiseren. Vooral de Sint-Hubertusschool zal daar wel bij varen: ouders kunnen hun wagen dan parkeren op de parking aan de Carrefour en met hun kroost via de doorsteek richting de school wandelen. Een route die een pak veiliger is dan het smalle voetpad in de Antwerpsestraat. Jan Van Hoofstat, directeur van de Sint-Hubertusschool, is tevreden. "Ook al staan er elke dag gemachtigde opzichters aan de kruispunten en heb ik er nog nooit een ongeval met een scholier meegemaakt: elke maatregel die ervoor zorgt dat de kinderen de Antwerpsestraat meer kunnen vermijden, is een goede."

De Antwerpsestraat, het 'zwartste punt' van Niel, is een smalle straat zonder fietspaden.
Ben Conaerts De Antwerpsestraat, het 'zwartste punt' van Niel, is een smalle straat zonder fietspaden.