"Elke dag zie je auto's op het nippertje uitwijken"

OP- EN AFRITTENCOMPLEX - Koningslo | LEVENSGEVAARLIJK VOOR FIETSERS

Fietsers moeten uit hun doppen kijken op het op- en afrittencomplex van de Ring in Koningslo. Auto's snellen niet alleen de Ring af, maar komen ook uit verschillende invalswegen. En het fietspad is gewoon een onopvallende witte stippellijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) belooft beterschap, maar pas vanaf 2019.

Het op- en afrittencomplex in Koningslo is een onoverzichtelijke wirwar van invalswegen. Alles komt er samen, zowel de op- en afritten als de kleinere gemeentelijke wegen richting Koningslo, Vilvoorde en ook Neder-over-Heembeek. Voor fietsers is het opletten geblazen. "Het fietspad is gewoon asfalt met wat stippellijntjes", zegt Vilvoords schepen Jo De Ro (Open Vld). "Het is een enorm druk kruispunt waar sommige bestuurders met grote snelheid aankomen, zeker als ze van de Ring komen. Ze vergeten naar links of rechts te kijken. Dagelijks gebeuren er bijna-ongevallen. Auto's of fietsers moeten vaak op het laatste moment nog uitwijken. En dat op een weg die vaak gebruikt wordt door jongeren die vanuit Koningslo of de wijk Kassei naar het Atheneum, het College of het KTA fietsen."

Rotonde

Het op- en afrittencomplex is de bevoegdheid van het gewest. "In de buurt liggen er vrijliggende fietspaden op gemeentelijke wegen. Waarom kan dat niet op het complex? Het fietspad op het complex zou op zijn minst een rood kleur moeten krijgen. En liefst 30 centimeter hoger liggen. Dat hebben we al verschillende keren bij AWV aangekaart. We merken een soort onwil. Ze zeggen dat ze geen goede oplossing kunnen bieden. Wij denken dat een nieuwe grote rotonde de beste oplossing is", besluit schepen De Ro.

Onzinnig

Volgens Anton De Coster, woordvoerder van AWV, is er verbetering op komst. "Het op- en afritten complex zal worden aangepakt als deel van de herinrichting van de Ring rond Brussel", legt hij uit. "We besteden daarbij extra aandacht aan het fietsverkeer. We beseffen wel degelijk dat fietsers er moeten alert zijn. We zullen zoveel mogelijk conflictpunten wegwerken." Concreet is dat nog niet. "Zodra het studiebureau aan de slag is, wordt het complex een van onze prioriteiten. Het is onzinnig om zonder onderzoek te zeggen of het een rotonde zal worden of een kruispunt met rode lichten. De stad Vilvoorde heeft trouwens ook geen voorbereidend onderzoek uitgevoerd."

Een timing is er dus niet. De herinrichting van de Ring begint pas in 2019.

Het verkeer op het complex komt van alle kanten.
Lukas Het verkeer op het complex komt van alle kanten.
Lukas