Exclusief voor abonnees

Waarom een iPhone tegenwoordig weer ruim 1.000 euro kost

Het marktaandeel van Apple keldert en dus focust het bedrijf weer op hun trouwe aanhangers, met hogere prijzen.
rv Het marktaandeel van Apple keldert en dus focust het bedrijf weer op hun trouwe aanhangers, met hogere prijzen.
Voordat Apple een tiental jaar geleden hot werd met de iPhone, werd het merk opvallend vaak vergeleken met een sekte. Nu het zijn marktaandeel schrikbarend ziet dalen en de prijzen van iPhones en Macs weer stevig in de hoogte gaan, keren die tijden stilaan terug. 

“Hun probleem is dat ze geen smaak hebben. Ze bedenken geen originele ideeën en ze stoppen weinig cultuur in hun product.” Zo noemde wijlen Steve Jobs (1955-2011), de oprichter van het technologiemerk Apple, concurrent Microsoft en de mensen die er werkten in de documentaire ‘Triumph of the Nerds’ uit 1996. Het typeert het onderhuidse sentiment waarop Apple doorheen de afgelopen vijf decennia zijn plaats in de technologiesector heeft opgeëist: gebruikers van Windows-pc’s zijn — kort door de bocht — gestampte boeren.

Je hebt 14% van dit artikel gelezen




11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • peter colson

    Een snob zonder technische kennis koopt een iPhone. Slimme mensen kopen aandelen van Apple en zijn tevreden met een goedkoop modelleke zonder al teveel toeters en bellen.

  • Gino Denil

    Het is niet beter dan ander materiaal. Uiteindelijk zitten er dezelfde componenten in uit dezelfde fabrieken. Het is voor dat soort naïef dom volk dat zijn status wil ophouden en zich laat inpakken door de verpakking. Vroeger had je dat ook met analoge fotocamera's. Dan kon je een dure Leica reflexcamera kopen. Dat was dan een Japanse Minolta met een aangepast kleedje en label. Maar wel dubbel zo duur.

  • Ingrid Vantroostenberghe

    Apple blijft mooi en degelijk materiaal. En verkoopt ook goed en het beste nadien wat je van andere merken niet kan zeggen. Neemt niet weg dag de prijzen veel te hoog liggen. Maar Samsung, huawei en andere gaan ook die kant op met hun hoge prijzen tot een €1000 voor Note 9 , mate 20 pro, Oppo Fins x... maar die prijzen zakken snel naar beneden en bij verkoop nadien krijg je nog steeds meer voor een Iphone. Dus kwa k”investering” beter Apple kopen

  • Nicolaas Van Der Weyden

    Voor die prijs moet die telefoon je naar Mars kunnen brengen of tijdrijzen mogelijk maken. Ieder zijn ding hé...

  • Joris Vanderaert

    Nu dat Apple het moeilijker krijgt grijpen ze terug naar het absolute imago van status. De iPhone als product voor mensen met succes. Ik ben geen dure marketeer maar ik voorspel dat ze de bal zullen miskloppen. Een smartphone is steeds meer een commodity. Ik voorspel dat mensen steeds minder zullen willen uitgeven aan smartphones. Samsung gaat dat ook voelen, maar zij hebben tal van B-modellen. Apple heeft dat niet want dat gaat niet samen met status en imago.