Privacyschandaal raakt omzet Facebook niet, Zuckerberg zelf 3 miljard rijker na hoorzittingen

Facebook-baas Mark Zuckerberg.
EPA Facebook-baas Mark Zuckerberg.
Facebook verwacht niet dat alle ophef over het privacyschandaal rond het socialemediabedrijf veel impact op de omzet zal hebben. Dat heeft een hoge marketingdirecteur van Facebook gezegd tegen The Wall Street Journal.

Het gaat om Carolyn Everson. Volgens haar hebben verreweg de meeste Facebookgebruikers de afgelopen weken niets veranderd aan hun persoonlijke privacyinstellingen. Daarom zullen de advertentieverkopen bij Facebook waarschijnlijk niet significant worden geraakt.

Vorige maand kwam naar buiten dat het onderzoeksbureau Cambridge Analytica stiekem de gegevens van tientallen miljoenen Facebookgebruikers, onder wie ook Nederlanders, in handen wist te krijgen. Velen van hen kregen vervolgens gerichte advertenties te zien om hun mening over bijvoorbeeld de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het brexitreferendum te beïnvloeden.

Facebook-baas Mark Zuckerberg was deze week in het Amerikaanse Congres om tekst en uitleg te geven. Eerder bood hij al uitgebreid zijn excuses aan en beloofde hij beterschap. Facebook heeft onlangs tevens zijn privacyinstellingen beter zichtbaar gemaakt. Ook werd het voor gebruikers eenvoudiger om gegevens te wissen. Op de beurs kwam Facebook redelijk ongeschonden door de hoorzittingen. Na de eerste zitting leken beleggers opgelucht en steeg het aandeel zelfs 4,5 procent. Na ronde twee steeg Facebook 0,8 procent. Zuckerberg zelf werd er een slordige 3 miljard dollar rijker door.




4 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jimmy Hendrickx

    Weer allemaal spek voor de media en de politiek. De fb gebruiker waar ze het zogezegd voor opnemen kan het eigenlijk geen bal schelen dat zijn verjaardag of zijn favoriete voedbalploeg geweten is door derden. Het punt is dat zakkenvullers graag commotie maken van de zakkenvullers waar ze geen vriend van zijn. Zodat hun eigen rottigheid in de schaduw valt...

  • Marc LInden

    een senator die niet weet wat het zakenmodel van Facebook is, gaat de ondervraging doen? Proficiat voor de samenstelling van zo een commissie. Beleggers worden slimmer ze kopen waardeloze rommel, een aandeel van een publiciteitsbureau. De dag dat men return on investment van dit reclamebureau gaat inzien is er weer een nieuwe zeepbel ontploft....

  • Maxime Vanmaercke

    Facebook en luchtvervuiling: de hype van de moment. Ideaal om alle binnenlandse problemen te verdoezelen. En de media...die doen mee. Zouden wij die kanalen eens niet beter onder vuur nemen?

  • Karel Flanders

    De mensen beseffen niet hoeveel macht ze zouden hebben als ze samen actie ondernamen. Als er iedere dag 50% fb niet gebruikt tot de wetten veranderen, zou er wel rap iets gebeuren.