Ook Adidas, Puma en Ford zullen in juli niet adverteren op Facebook en Instagram

De sportartikelenfabrikanten Adidas en Reebok scharen zich in de groeiende rij bedrijven die het gehad lijken te hebben met alle haatuitingen op social media. Ford onderbreekt voor dertig dagen haar advertentiecampagnes op platforms als Facebook in de Verenigde Staten. Voor andere gebieden wordt dat nog bekeken.
EPA De sportartikelenfabrikanten Adidas en Reebok scharen zich in de groeiende rij bedrijven die het gehad lijken te hebben met alle haatuitingen op social media. Ford onderbreekt voor dertig dagen haar advertentiecampagnes op platforms als Facebook in de Verenigde Staten. Voor andere gebieden wordt dat nog bekeken.
De Duitse sportmerken Adidas en Puma en de Amerikaanse autofabrikant Ford scharen zich in de groeiende rij bedrijven die het gehad lijken te hebben met alle haatuitingen op social mediaFord onderbreekt voor dertig dagen haar advertentiecampagnes, Adidas en Reebok doen de komende maand wereldwijd Facebook en Instagram in de ban. 

"Racisme, discriminatie en haatdragende uitspraken mogen geen plaats hebben, noch in ons bedrijf, noch in onze samenleving", verklaart Adidas in een persbericht aan het Franse agentschap AFP. Ook het Amerikaanse filiaal Reebok doet mee.
Puma nam dezelfde beslissing. "Het is essentieel voor ons dat al onze partners onze fundamentele waarden verdedigen en zich kanten tegen haatspraak", aldus het sportmerk.

Ford, de nummer twee onder de Amerikaanse autofabrikanten, vindt dat alle uitingen van haat, geweld en racisme op social media “uitgeroeid” moeten worden. De autobouwer onderbreekt voor dertig dagen haar advertentiecampagnes op platforms als Facebook in de Verenigde Staten. Voor andere gebieden wordt dat nog bekeken, klinkt het. 

200 merken

Bijna 200 merken, waaronder Coca-Cola, Levis, Starbucks en Unilever, beslisten om Facebook te boycotten. Enkele Amerikaanse burgerrechtenbewegingen hadden daartoe opgeroepen. Ze nemen het Facebook onder meer kwalijk dat berichten die oproepen tot geweld tegen Black Lives Matter-demonstranten niet worden verwijderd.

Mark Zuckerberg, de topman van Facebook, kondigde vorige vrijdag intussen aan dat Facebook strenger zal optreden tegen reclames die racistisch of discriminerend van aard zijn.

Lees ook: Econoom: “Boycot raakt Mark Zuckerberg rechtstreeks in zijn portemonnee. Hij zal héél snel reageren”(+)




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Maarten Nijs

    Iedereen is maar zo vol lof over die BLM. Ik zie niks anders dan gemaskerde mensen met een donkere huidskleur die het hef in eigen handen gaan nemen( beleefd genoeg om gepost te worden ?)