Waarom Lenovo de enige pc-fabrikant in de ruimte is

Lenovo / Nasa
Lenovo werd eind vorig jaar de grootste pc-fabrikant in de wereld, met een greep van bijna 18 procent op de wereldwijde markt. Maar er is ook een markt waar het Chinese bedrijf een marktaandeel van liefst 100 procent heeft: in de ruimte. Het is op dit moment de enige pc-fabrikant wiens toestellen beantwoorden aan de strenge specificaties die ruimtevaartorganisaties stellen, en die bijvoorbeeld ook mee mogen naar het internationaal ruimtestation ISS. In Lenovo's hoofdkwartier in Beijing, dat we onlangs bezochten, worden de toestellen in kwestie getest op die duurzaamheid.

Met zijn afgelopen week voorgestelde financiële resultaten voor 2014 lijkt de Chinese fabrikant Lenovo zijn met rasse schreden opgebouwde leiderspositie op de wereldwijde pc-markt verder vast te zetten. Het bedrijf werd eind vorig jaar de grootste pc-maker ter wereld, met een wereldwijd marktaandeel van bijna 18 procent, een greep van 15,6 procent op de Aziatische markt, 15,8 procent van de Europese koek, en 10,8 procent van de Amerikaanse. Op slechts één markt doet het bedrijf nog beter: in de ruimte. "Daar hebben we een marktaandeel van 100 procent", zegt Leo Curtis, die als consultant werkt voor Lenovo's marketingafdeling op de hoofdzetel in Beijing.

Lenovo

Lenovo is huisleverancier bij de Amerikaanse, Europese, Chinese en Russische ruimtevaartorganisaties, omdat het zijn toestellen aan een bijzonder grondige duurzaamheids- en betrouwbaarheidstests onderwerpt. Geregeld wordt er een staal van 192 stuks van de productieband gehaald, die vervolgens aan een reeks waarachtige folteringen worden blootgesteld. De elektromagnetische straling die ze afleveren wordt gemeten in een speciale stralingsdichte kamer, in een akoestisch neutraal vertrek wordt gemeten of het gezoem van hun componenten niet hoger komt dan 12 decibel, en in temperatuurkamers worden ze aan extreme temperaturen onderworpen.

"Onze toestellen beantwoorden aan de specificaties die het Amerikaanse leger vooropstelt voor materieel dat op het slagveld mag worden gebruikt, en die voorschriften zijn bijzonder streng", zegt Curtis. "Een andere belangrijke test waren de Olympische Spelen in Beijing uit 2008: we moesten het Internationaal Olympisch Comité toestellen leveren die het wekenlang konden uitzingen in bergachtige gebieden. Wel, dat kon dus: onze apparaten kunnen temperaturen tot +60 graden celsius aan, en -40 graden celsius."

Lenovo's dominantie in de ruimte heeft het bedrijf echter vooral aan IBM te danken, de Amerikaanse computergigant wiens pc-afdeling de Chinese maker in 2005 overnam. Die stuurde in 1997 al laptops van het ThinkPad-type, een merknaam die Lenovo is blijven gebruiken, mee met Amerikaanse ruimteveren om hun bruikbaarheid in de ruimte te testen.