Waarom Amazon eigen tv-series en games gaat maken

REUTERS
Dat het Amerikaanse internet- en mediabedrijf Amazon zes eigen tv-series en een resem exclusieve videogames plant voor zijn nieuwe Fire TV-apparaat, is niet zo verwonderlijk: concurrenten Netflix en Microsoft gingen het bedrijf al voor in die strategie. Hoe exclusieve content pasmunt werd om media-apparaten en -diensten te verkopen.

Televisietoestellen worden 'smart', gameconsoles en mediaspelers brengen allerhande digitale media naar uw huiskamer, en er zijn ook nog de 'settopboxen' van uw digitale tv-provider. Hoe wringt een nieuwkomer op dat vlak, zoals het Amerikaanse mediadistributiebedrijf Amazon, daar nog een kastje tussen gewrongen? De prijs van het ding (in de Verenigde Staten, waar het voorlopig uitsluitend te krijgen is, kost het net 100 dollar, zo'n 72 euro aan de huidige dollarkoers) is laag genoeg, maar dan nog concurreert het toestel met andere apparaten, die strijden voor ruimte in de tv-kast of aansluitingen op het televisietoestel. Maar Amazon heeft een probate strategie klaar om zijn Fire TV wat kracht bij te zetten, zo opperde ook vicedirecteur televisie Peter Larsen gisteren tijdens de aankondiging van het ding: eigen, exclusieve content.

Het meest in het oog springende daarbij zijn de talloze tv-reeksen die Amazon in de steigers heeft gezet, en die uitsluitend via de Fire TV of Amazons Prime-streamingdienst op (al dan niet op de tv aangesloten) computers beschikbaar is. Het bedrijf gooide wat dat betreft al een eerste experiment op met de comedyreeks 'Alpha House', die een tweede seizoen krijgt, en ondertussen heeft het al pilootafleveringen voor zes nieuwe tv-reeksen besteld. 'The After', bijvoorbeeld, wordt een nieuwe mysteryserie van 'The X-Files'-maker Chris Carter. 'Bosch' is een duistere thrillerreeks over een flik die de moord op een 13-jarig meisje probeert op te lossen terwijl hij zelf terechtstaat voor het omleggen van een seriemoordenaar. 'Mozart in the Jungle' neemt een kijkje achter de schermen van een symfonisch orkest, en verder zijn er het gezinsdrama 'Transparent' en twee kinderreeksen.

Ook op gebied van videogames probeert Amazon zijn duit in het zakje te doen. Momenteel zijn er 95 games verkrijgbaar voor de Fire TV, maar het bedrijf richtte in 2010 ook Amazon Game Studios op om exclusieve spellen te produceren, en huurde daarvoor ook bekwaam volk uit de videogame-industrie in, zoals mensen die ooit aan kleppers als 'Portal' en 'Far Cry 2' gewerkt hebben. De games die het bedrijf in de aanslag heeft staan, zijn van een heel andere aard dan degene die momenteel beschikbaar zijn voor de Fire TV, en die vooral iets ruimer bemeten versies van mobiele videogames zijn. Ook deze games, die de volgende maanden op de markt zullen komen, zijn uitsluitend te spelen op de Fire TV of Amazons Kindle Fire-mediatablet.

Amazon is niet het eerste media- en technologiebedrijf dat nieuwe klanten probeert te lokken door middel van eigen content. Netflix, de videostreamingdienst die momenteel een van de grootste concurrenten van Amazon is, gaf wat dat betreft in 2012 al een schot voor de boeg met 'Lilyhammer', een tv-reeks die aanvankelijk uitsluitend via de eigen dienst te zien was. Ondertussen is ze ook in wereldwijde syndicatie, en wordt ze bij ons uitgezonden op Canvas.

Later volgde het bedrijf met het megasucces 'House of Cards'. En ook Microsoft heeft, nu het zijn Xbox One-gameconsole echt gaat uitbreiden tot een algemene mediakist, plannen voor eigen tv-reeksen. Het bedrijf is samen met filmmaker Steven Spielberg bezig aan een tv-serie rond zijn gamefranchise 'Halo', die vanzelfsprekend uitsluitend via de Xbox One zal te zien zijn, en met 'Quantum Break' werkt het aan een opmerkelijke kruisbestuiving tussen videogame en tv-reeks: ieder afgerond level van de game, dat telkens op een 'goede' en een 'slechte' manier kan worden afgesloten, ontsluit één van twee verschillende versies van een episode uit de gekoppelde tv-reeks. Die dan weer hints bevat voor de volgende gamelevel.

Netflix


Zeker een succes als 'House of Cards' heeft bewezen dat de strategie werkt: de serie is zo'n gespreksonderwerp geworden dat meer en meer kijkers Netflix nemen om de serie te kunnen zien. Maar het wordt minder prettig voor een kijker die én 'House of Cards', én 'Alpha House', én andere exclusieve tv-reeksen wil bekijken: die moet verschillende streamingdiensten in huis haleet gekoppeld aan verschillende toestellen om ze op af te spelen.

Volgens een recent onderzoek van Microsoft beschikt een gemiddeld westers huishouden - niet eens een dat door 'early adopters' wordt bevolkt - zes toestellen die op het internet aangesloten zijn, van smartphone en tablet tot gameconsole. En als er in deze al langer woedende oorlog der 'ecosystemen' (Google, Apple, Microsoft, Amazon) nu ook exclusieve tv- en, al dan niet gamecontent in de strijd wordt gegooid kan dat aantal alleen nog maar groeien.

Tijd voor een groter tv-kastje, dus.