Vergeet Nike: Fitbit is de echte primus op de wearablesmarkt

De Fitbit Force.
kos De Fitbit Force.
2,7 miljoen slimme armbanden en horloges werden er in het eerste kwartaal van dit jaar verscheept, zo blijkt uit cijfers van analistenkantoor Canalys. Liefst de helft van dat cijfer waren Fitbit-stappentellers.

Het nieuwste snoepje in de nog jonge wereld van 'draagbare technologie' (wearables) draagt niet de stempel van Nike, Samsung, Sony of andere Pebbles. Nee, vandaag leidt Fitbit die markt. Fitwie? Fitbit is een bedrijfje uit San Francisco dat sinds 2007 kleine, hippe stappentellers, accelerometers en andere gezondheidsgerichte wearables produceert. De gekleurde Fitbit-armbandjes kan je 24 uur per dag dragen om zo je dagelijkse activiteit (aantal stappen, gewandelde kilometers, slaapgedraag, calorieverbruik) in kaart te brengen.

Het leek er al een tijdje op dat Fitbit-armbanden aan een stevige opmars bezig waren. Een analistenrapport van Canalys bevestigt dat nu. Van het totale aantal slimme armbanden die in het eerste kwartaal verscheept werden - 2,7 miljoen stuks - was ongeveer de helft een Fitbit. Zelfs de problemen met het recentste product, de Fitbit Force, waarbij gebruikers last kregen van huidirratie, hebben het succes niet aangetast.

Canalys verdeelde daarna de wearablesmarkt in 'basisarmbanden' en 'slimme armbanden'. Fitbit valt in de eerste categorie en blijft onder meer het snelgroeiende Jawbone voor. De Nike Fuelband haalt nog maar 10 procent en lijkt alweer op verdwijnen te staan. In het segment van de slimme armbanden (voornamelijk horloges) is Pebble de topper met 35 procent, voor Sony (29 procent) en Samsung (23 procent).

De Jawbone UP24.
kos De Jawbone UP24.