Tessa Dixson won ‘De Nieuwe Lichting’, maar zat toch het hele jaar thuis

‘Ik beken: ik heb TikTok uitgeprobeerd, ja’

Tessa Dixson

2020 had hét jaar moeten worden van de Brusselse singer-songwriter met Amerikaanse roots Tessa Dixson (27). Winnares van De Nieuwe Lichting op StuBru en na enkele spraakmakende singles zoals Hiding en Tender me klaar voor de lancering van haar debuut-cd Genesis. Alleen: het werd een horrorjaar voor de muzieksector: geen liveoptredens, geen festivalzomer, geen publiek.

Telenet YUGO, de all-in bundel voor onbeperkt internet thuis, een giga pot mobiele data on the go en het strafste entertainment, deed onderzoek naar de digital habits van de Vlaming voor, tijdens en na de coronacrisis. Zijn de digitale gewoontes en noden veranderd? En hoe heeft Tessa als artieste een en ander ervaren? 

Tessa: uit het exclusief onderzoek van Telenet YUGO blijkt dat de Vlaming tijdens de lockdown maar liefst 61% meer tijd doorbracht op het internet en 18% méér muziek-apps gebruikte. Heb jij Belgische muziek gestreamd?
Tessa: “Oh ja. Onder andere Empire, het debuut van Blanche, zeer straf. En ook de sensuele neosoul van mijn stadsgenoot Meyy is geweldig, ik vind haar een zeer coole zangeres.”

De coronacrisis en de plots vrijgekomen tijd waren voor veel mensen blijkbaar de trigger om iets nieuws te leren. Was dat ook voor jou zo?
“Ik beken: ik heb TikTok uitgeprobeerd, ja (lacht). Vlak na de lockdown zag ik het allemaal nog zéér positief in: ik zag plots de kans om allerlei dingen te doen die in het vergeethoekje waren terechtgekomen. Ik was de hele tijd online en zag met mijn schermtijd met 40% toenemen. Als singer-songwriter ben ik nog volop mijn muzikale identiteit aan het ontdekken en ontwikkelen, en via allerlei tutorials en YouTube-filmpjes heb ik geleerd hoe ik Logic Pro X online kon gebruiken, zodat ik mijn eigen muziek kan producen. Ik wou véél bijleren, mMaar op de duur was er tegelijk ook een soort digitale moeheid. Ook die kant van het verhaal wil ik graag vertellen. Het is fantastisch wat er allemaal digitaal kan en wat er allemaal te beleven is, maar op een bepaald moment wou ik echt wég uit die onlinewereld en ook eens gaan wandelen om mentaal gezond te blijven. Soms moet je leren om gewoon terug alleen bij jezelf te zijn en dat oké te vinden. Met een goed boek bijvoorbeeld…”

En welk boek was dat in jouw geval?
“Het is nog niet helemaal uit, maar ik heb genoten van Sapiens, waarin Yuval Noah Harari beschrijft hoe de mens uitgroeide tot de absolute heerser van de planeet en de grootste nachtmerrie van het ecosysteem. Een heel toepasselijk boek om te lezen in deze verwarrende tijden…”

Een opmerkelijk initiatief vanuit de muzieksector was de benefietshow van Lady Gaga One world: together at home, waarin ook ‘onze’ Angèle te zien was. Heb jij digitale live performances gedaan tijdens de lockdown?
“Ik zag al die artiesten experimenteren met Instagram Live en dus was er effectief een soort druk om het tenminste te proberen. En dus heb ik ook videootjes gemaakt om in contact te blijven met mijn fans en online aanwezig te zijn op de diverse platformen. Maar echt performen… (aarzelt) Weet je, een heel belangrijk aspect van mijn muziek is mensen raken, emotioneren, in vervoering brengen. Als je op een podium staat, heb je het publiek nodig. En dus gaf zo’n digitale live-performance me uiteindelijk meer angstgevoelens en stress dan artistieke voldoening. Maar het was cool om te doen, want het was natuurlijk totaal nieuw voor mij.”

Het onderzoek van Telenet YUGO leerde ook dat Vlaanderen massaal leerde videobellen en chatten om in contact te blijven én dat ook in de toekomst wil blijven doen. Hoe zat dat bij jou?
“Ik ben tijdens de lockdown - samen met mijn zus trouwens – terug bij mij ouders in Wallonië gaan wonen om niet alleen in Brussel te moeten zitten. Het was leuk om daar met z’n allen een nieuw evenwicht te zoeken, los van alle digitale communicatie. Met onze familie in California communiceerden we vooral via FaceTime en Houseparty, al was dat laatste toch niet zo’n succes. California werd later getroffen door het virus dan wij, en mijn oom en tante – respectievelijk dokter en leraar – zaten ook een tijdje zonder iets omhanden. Midden mei ben ik dan terug naar Brussel gaan wonen. De stilte was echt bijna apocalyptisch. Pas toen de horeca weer open mocht, zag ik de stad opveren. Ik slaap aan de straatkant en hoorde opnieuw mensen praten en lachen op de terrasjes naast de deur. Dat was het mooiste geluid dat ik in weken had gehoord. Een stad heeft lawaai en levendigheid nodig, die stilte was niet natuurlijk.”

Slotvraag: hoe ziet jouw artistieke najaar eruit?
“Ik kijk zó hard uit naar de cd-voorstelling van Genesis op woensdag 9 september in de Brusselse AB, maar momenteel is het koffiedik kijken of dat kan doorgaan of niet. Intussen blijven we repeteren met de band: een keyboardspeler, een drummer en ik. En ik ben ook nieuwe songs aan het schrijven. En tussendoor doe ik veel yoga-oefeningen en work-outs via YouTubefilmpjes en heb ik nu meer tijd om lekker te koken. ”

Genesis van Tessa Dixson ligt nu in de winkel. Cd-voorstelling op 9 september in de AB (onder voorbehoud), abconcerts.be.

Met YUGO heb jij alles in handen: het beste van Telenet gecombineerd met het strafste entertainment. Ontdek de all-in bundel via telenet.be/yugo.

De 5 must-sees van Tessa
We hebben met z’n allen behoorlijk wat series en films verslonden tijdens de lockdown, blijkt uit het onderzoek van Telenet YUGO. Dit is de top 5 van Tessa…

1. Natural Born Killers “Ik had een heel lange lijst van oldskool films liggen, waaronder deze, maar ook klassiekers van Hitchcock.”
2. Ozark “De serie over een financieel adviseur die het geld van een drugsbaas moet witwassen kwam wat traag op gang, maar intussen ben ik helemaal mee.”
3. History 101 “Ik ben een grote fan van docuseries zoals deze. Dit is een reeks minigeschiedenislessen van 20 minuten met archiefmateriaal, feiten en grafieken over verschillende onderwerpen.”
4. The Wire “Heb ik nog niet gezien, maar staat helemaal bovenaan op mijn lijstje voor deze zomer.”
5. Euphoria “Een meeslepend tienerdrama over opgroeien en mentale gezondheid. Een echte aanrader voor elke jongvolwassene die zijn weg zoekt in het leven.”