Sms'jes en e-mails passé bij Vlaamse jongeren

PHOTO_NEWS
Negen op de tien Vlaamse jongeren tussen twaalf en achttien jaar zijn aangesloten op Facebook. De openbare statusupdate ruimt tegenwoordig echter steeds meer plaats voor privéberichten en groepen. Samen met apps als WhatsApp en Snapchat worden ze gezien als rechtstreekse concurrenten voor sms'jes en e-mails. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse 'Apestaartjaren-onderzoek'.

"De online berichtendienst Facebook Messenger wordt door 86 procent van de jongeren gebruikt", zegt Kristof D'hanens (Mediaraven), die samen met LINC en de UGent het onderzoek voerde. "Maar ook Snapchat (49%), Skype (4%) en WhatsApp (25%) zijn populair. Jongeren sturen per dag gemiddeld 0,58 e-mails en 58 sms'en. Dat lijkt veel, maar dat is toch opmerkelijk minder dan het gemiddelde van 71 in 2012." 

Communicatie
Toch blijft Facebook heer en meester in sociaal netwerkland, met negen op de tien Vlaamse jongeren die een actieve account hebben. Dat is tien procent meer dan in 2012. Ruim 86 procent gebruikt Facebook dagelijks. YouTube (62%), Instagram (30%) en Twitter (25%) wordt duidelijk minder gebruikt.

"Facebook is al meermaals doodverklaard, maar de waarheid is dus veel genuanceerder", zegt D'hanens. "Facebook is opgeschoven van het hippe medium vijf jaar geleden naar een mainstream communicatietool die ingezet wordt voor de persoonlijke communicatie, waarbij die statusupdate van vier of vijf jaar geleden niet meer belangrijk is."

Smartphone
Ruim 86 procent van de Vlaamse jongeren bezit een smartphone, maar slechts 37 procent kocht die zelf. Vaak krijgen ze het 'afdankertje' van hun ouders. Ook andere mediasnufjes zijn zeer geliefd. "65 procent heeft een eigen mp3-speler, 54 procent een laptop en 27 procent heeft een eigen tablet", verduidelijkt D'hanens. "Deze mobiele toestellen kunnen ze eender waar gebruiken, vaak ver weg van de controle van de ouders."

Slechts 37 procent van de 12 tot 18-jarigen heeft een data-abonnement. "Om ook effectief altijd en overal online te kunnen is de meerderheid van de jongeren dus nog steeds aangewezen op het wifinetwerk thuis of openbare hotspots."

Downloaden
Betalen voor muziek is verder ook veeleer uitzondering dan regel. Een meerderheid (62%) downloadt muziek zonder te betalen. Net geen kwart van de jongeren doet dat via torrentsites. Streamen is ook in opmars: Spotify is met 28 procent de populairste dienst om muziek te streamen. Amper negen procent koopt nog 'old school' cd's of platen.

Bij kinderen (9-12j) is het sociale netwerk van KETNET in opmars. 43,3 procent heeft een account op deze site, dat is meer dan YouTube (42 %) en Facebook (35%). Meer informatie op www.apestaartjaren.be.