Ga naar de mobiele website
^ Top

Smartphone stoot tv van de troon

Thinkstock
Voor het eerst is het scherm van onze smartphone belangrijker dan dat van onze televisie. Dat blijkt uit de jaarlijkse imec Digimeter. Het onderzoek legt nóg een digitale primeur bloot: er zijn nu meer Vlamingen met een smartphone (55 procent) dan Vlamingen met een reguliere gsm. Door dat toenemende aantal en door het stijgend gebruik van sociale media blijft ook 'digibesitas' toenemen in Vlaanderen. Dertien procent van de Vlamingen lijdt eraan.

"De smartphone komt centraal in alles wat we doen", zegt professor Lieven De Marez (imec/UGent), auteur van de Digimeter. 34,6 procent van de Vlaamse ondervraagden duidt de smartphone dan ook aan als het scherm dat zij het minst kunnen missen. 'Slechts' voor 28,7 procent van hen is dat nog altijd de televisie. Het is al de negende Digimeter en voor het eerst wordt het schermpje van de smartphone dus belangrijker bevonden door de Vlaamse gebruiker dan het tv-scherm. Alleen zestigplussers blijven vasthouden aan de tv.

Het gebruik van de meeste digitale technologieën (zoals pc's, laptops, tablets en digitale tv's) groeit niet meer in Vlaanderen, behalve smartphones en wearables (zoals smartwatches). Amper zes procent van de Vlamingen zegt anno 2016 thuis over geen enkel slim (aan het internet verbonden) digitaal toestel te beschikken. Dat betekent dat bijna iedereen over de mogelijkheid beschikt om altijd en overal online te zijn. "De adoptie van slimme toestellen bereikt dan ook een saturatiepunt", zegt professor De Marez. "Alleen het aantal smartphones (van 68,5 procent in 2015 naar 74 procent in 2016) en wearables (van 7,6 naar 13,2 procent) zien we stijgen."

Facebook-hype voorbij
Ook sociale media zitten nog altijd in de lift. Acht op de tien Vlamingen gebruiken minstens één socialemediakanaal per maand, 26 procent van de Vlamingen gebruikt maandelijks minstens vier socialemediakanalen. Facebook blijft nummer één, al gaan vooral YouTube, Instagram en Pinterest er sterk op vooruit. "Vooral bij jongeren is de Facebook-hype trouwens voorbij, slechts voor vier op de tien is dit nog het belangrijkste platform."

Wat we hebben, gaan we ook almaar intensiever gebruiken. In de categorie 15 tot 39-jarigen zegt één op de drie ondervraagde Vlamingen afhankelijk te zijn van de smartphone en vier op de tien zijn afhankelijk van sociale media - bij de 20-29 jarigen is zelfs 55 procent afhankelijk van de sociale media. "Een kwart is afhankelijk van beide en lijdt aan digibesitas. Over alle leeftijdscategorieën heen is dat 13 procent van de Vlamingen", weet professor De Marez.

thinkstock

Hij ziet wel steeds meer zelfregulering. "Tieners, met name, zijn al veel bewuster met deze materie bezig, door zich bijvoorbeeld tijdens examenperiodes van de digitale tsunami af te sluiten. Tieners hebben veel tijd en sociale stress, waardoor media voor hen een zegen zijn en ze daardoor tijdrovende gewoontes kweken. Maar plots komen ze in een andere levensfase waar tijd kostbaar is en botsen ze op de grenzen van hun tijdsconsumerende gewoontes. Twintigers en dertigers hebben daarom meer technologiestress dan sociale stress."

Fear of missing out
Tieners zijn wel opvallend mediawijs, ze gaan veel minder delen op brede platformen en kiezen eerder gerichte kanalen. "De diversificatie van platformen zet zich verder. Tieners hebben hun sociaal netwerk mooi in pakketjes zitten. De 'fear of missing out' is gigantisch veel hoger bij twintigers en dertigers dan bij tieners."

Elf procent van de Vlamingen slaagt er - ondanks een positieve attitude ten aanzien van technologie - echter niet in om digitale technologieën te omarmen. "Dit zijn veertigers/vijftigers die moeite hebben om zich de nieuwe vereiste digitale vaardigheden eigen te maken, maar vreemd genoeg ook jongeren met een vaak lagere sociaaleconomische status, die opgegroeid zijn in een minder 'mediarijk' huishouden. Initiatieven zoals 'Mediawijs' zullen de volgende jaren vooral op deze groep moeten inzetten", klinkt het.

Het onderzoek werd afgenomen bij 2.164 Vlamingen in augustus en september 2016.

Het Laatste Nieuws is op zoek naar een tiener die verschillende sociale media gebruikt (bv. Facebook, Snapchat, Instagram etc.) + een dertiger die (bijna) uitsluitend intensief Facebook gebruikt. Bent u zo iemand? Stuur dan een mailtje met uw telefoonnummer naar Brecht.Herman@persgroep.be.



Heb je even?

Sluiten

Wij zijn erg benieuwd naar je eerste indruk van de nieuwe HLN website. Heb je een minuutje tijd om enkele vragen te beantwoorden?

Meld een bug