Nokia misleidt de wereld met vervalst promofilmpje

ap
Nokia heeft de wereld om de tuin proberen te leiden tijdens de persvoorstelling van de nieuwe generatie Lumia-smartphones. Zo wilde het Finse bedrijf de mogelijkheden van de beeldstabilisatie tonen, maar het speelde een filmpje af dat werd geschoten door een professionele camera. Sinds de teleurstellende persconferentie is het Nokia-aandeel zwaar in het rood gegaan.

In de nieuwste reeks smartphones heeft Nokia zijn geroemde PureView-cameratechniek ingebouwd. Daarom toonde het een reclamespot die de mogelijkheden van de beeldstabilisatie voor film moest tonen. Iedereen was onder de indruk van de mogelijkheden, maar dat blijkt een simpele reden te hebben, ontdekte technologiewebsite The Verge. Nokia heeft het filmpje vanuit een rijdende bestelwagen geschoten met een professionele camera, en niet met de Nokia die het moet voorstellen. Nokia heeft intussen verontschuldigen aangeboden.

De persconferentie heeft voor Nokia meer slecht dan goed gedaan, zo blijkt nu. Enerzijds was er het filmpje, maar anderzijds blijken velen zwaar teleurgesteld te zijn. Zo werd er geen lanceerdatum bekendgemaakt, en over een prijs werd ook met geen woord gerept. Het gevolg hiervan is dat de koers van het Nokia-aandeel intussen al 15 procent in het rood is gegaan.

EPA

Niet revolutionair
Analisten merken op dat Nokia de zelfgemaakt hype helemaal niet heeft kunnen waarmaken. Ze noemen de nieuwe toestellen 'evolutionair', en niet 'revolutionair'. Het blijft dan ook afwachten of dit het juiste antwoord is op de tegenvallende verkoopscijfers. Nokia is op amper twee jaar tijd afgegleden van onbedreigde marktleider naar een kleine speler met een aandeel van amper 3,7 procent in de smartphonemarkt.

afp