Ga naar de mobiele website
^ Top

Kost reclame doorspoelen straks geld? "TV-zenders kunnen anders niet overleven"

thinkstock/rv
De commerciële zenders werken met Proximus en Telenet samen aan een vorm van reclame die niet kan worden doorgespoeld of een betaalmodel voor kijken zonder advertenties. "Anders verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven." Dat zei Peter Quaghebeur, ceo van SBS (VIER en VIJF), tijdens een hoorzitting in het Vlaams parlement.

In het parlement werd vandaag gedebatteerd over een studie van Econopolis die waarschuwde voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. "Op Eén wordt nu gemiddeld 24 procent uitgesteld gekeken, maar er zijn uitschieters tot 39 procent", zei Lut Vercruysse, directeur strategie van de VRT, vandaag. "Op Canvas gaat dat zelfs tot 44 procent."

De cijfers doen de commerciële zenders bibberen. "Het gaat schrikwekkend snel. In de VS wordt nu al 50 procent uitgesteld gekeken en er is geen enkele reden om te denken dat het bij ons trager zal gaan", aldus Quaghebeur.

Spotify-model

Medialaan (VTM en Q2) en SBS lijken het grotendeels eens over een oplossing. "We zien twee mogelijkheden", zei de topman van SBS. "Ofwel wordt de kijker verplicht een aantal reclameblokken te bekijken, ofwel stapt hij in een Spotify-model met een extra betaling. Ik denk dat de commerciële zenders daar op dezelfde lijn zitten."

De grootste distributeurs, Telenet en Proximus, onderhandelen momenteel met de zenders over een nieuw inkomstenmodel, al mag dat volgens de Europese regels niet gebeuren met alle spelers rond dezelfde tafel. Het overleg verloopt bilateraal, wat de discussie vertraagt.

Reclame voor opnames

De distributeurs dringen er daarbij op aan dat de regels voor alle zenders en voor elk type content zouden gelden. "Reclame voor een opname plaatsen is een mogelijkheid waar wij voor open staan, als dat met medewerking van alle spelers en voor alle types van opnames gebeurt", aldus Stéphanie Röckmann van Proximus.

Het gaat in 2017 overigens allesbehalve goed met de verkoop van tv-spotjes, al staat niet vast dat die daling met het uitgesteld kijken te maken heeft. "De markt is zeer slecht momenteel, er is nog voldoende ruimte om te adverteren", besloot Quaghebeur.

Meer over



79 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Steven van Sas

    Wij betalen bijna 100 euro per maand voor internet, vaste lijn en tv. Ik denk dat je dan genoeg betaalt. Misschien zullen we dat abonnement opzeggen?

  • Bad Info

    Heb al meer dan een jaar geen tvabonnement, ik mis dit nogaltijd niet.

  • Tony Dekeukelaere

    Wie kijkt er naar vier en vijf ?? Goe zot !!

  • DE COCK Dirk

    70 miljoen euro Belgisch voetbal op tv te mogen brengen,..... Compleet zot ! Reclame maakt gewoon alles kapot. Wereld gaat kapot aan marketing/reclame. Kijk en luistergeld werd ooit afgeschaft na de dioxinecrisis (!) als een soort eerste blauw geschenk. Ondertussen betalen we ons blauw aan communicatie/media,.... En slimmer worden we er niet op. Oppervlakkiger daarentegen,.... De massa wordt goed bewerkt.

  • Yo Lo

    Decoder buiten en wat meer gezelligheid in huis met de Kids of wat stoeien met het vrouwke. Kost niks en heeft als resultaat een gelukkiger leven.

Meld een bug