Journalisten verwerken 'schrikbewind' van Apples pr-dame

Apple
"Als Steve Jobs de Keizer was, was zij Darth Vader." Maar ook: "Haar hele afdeling kan worden vervangen door een voicemail die 'No comment' zegt." Katie Cotton, de communicatiedirecteur van technologiereus Apple, verliet gisteren na 18 jaar het bedrijf, en haar vertrek veroorzaakte iets van een verwerkingsproces onder technologiejournalisten.

Apple geeft, voor een bedrijf met een jaaromzet van 170 miljard dollar (123 miljard euro), beduidend weinig geld uit aan de marketing van zijn producten: het jaarlijkse reclamebudget van het bedrijf, ietsje hoger dan 1 miljard dollar, is minder dan de helft van dat van Microsoft, en minder dan een kwart van hetgene wat Samsung uitgeeft aan advertenties. Ieder bedrijf van enige omvang heeft een pr-directeur, maar om het belang van Katie Cotton bij Apple te onderstrepen is dit belangrijk: het bedrijf verkoopt zichzelf vooral via de pers. Wat dat betreft kondigde gisteren dus een kernfiguur binnen Apple haar vertrek bij het bedrijf aan: Cotton, die naast designer Jonathan Ive als een van de belangrijkste confidantes van wijlen Steve Jobs wordt beschouwd, verlaat het bedrijf na 18 jaar om meer tijd te maken voor haar gezin.

In heel wat Amerikaanse media die Apple volgen, en die dicht bij het bedrijf staan, werden er blijken van groot respect geuit voor de pr-dame. Maar op technologieblogs als Valleywag beginnen ook de eerste - veelal anoniem geuite - negatieve herinneringen op te duiken aan Cottons pr-bewind. Soms werden er lelijke dingen gezegd: ze was bijvoorbeeld een "meedogenloze handhaver voor een wreed maar briljant autocraat. De lelijke kant van Steve Jobs in één persoon", volgens één anonieme technologiejournalist. Een andere zei: "Als Steve Jobs de Keizer was, was zij Darth Vader." Nog een andere noemde haar afdeling zo goed als nutteloos. "Apples pr-team doet het minste van eender welk pr-team in de wereld, en kan worden vervangen door een voicemail die 'No comment' zegt."

"We probeerden haar uit te leggen dat houden van Appleproducten geen onderdeel uitmaakt van mijn job, maar die boodschap kwam nooit door"

Amerikaans technologiejournalist

Maar dat laatste klopt niet. Cotton hulde haar bedrijf vakkundig in stilte, en hing bij momenten inderdaad de harde tante uit (soms werd een interview met een Apple-topman afgebroken omdat de vragen haar niet aanstonden), maar ze muntte tegelijkertijd uit in het orchestreren van de media-aandacht rond Apple, met alle mogelijke middelen. In een gisteren verschenen artikel dat ondertussen van de site werd gehaald, herinnert Miguel Helft, een redacteur van het Amerikaanse zakenmagazine 'Fortune' die tot enkele jaren geleden Apple volgde voor de krant The New York Times, zich haar als volgt: "Ze was altijd koud en afstandelijk. En ze kloeg bij mijn bazen over het feit dat ik minder van Apples producten hield dan ze zou willen. We probeerden haar uit te leggen dat houden van Appleproducten geen onderdeel uitmaakt van mijn job, maar die boodschap kwam nooit door."