Jammer dat je deze knappe Android-smartphone niet in de winkel zult vinden

Lenovo
De Vibe Z, het vlaggenschip van de Chinese fabrikant Lenovo, kan zich qua specificaties en afwerking prima meten met de betere telefoons van Samsung, Huawei en andere fabrikanten die bij ons aanwezig zijn. Helaas komt het toestel niet meteen bij ons in de winkels: wat smartphones betreft, houdt Lenovo het voorlopig bij China en andere 'emerging markets'. Tijdens een recente trip naar Lenovo's hoofdkwartier in Beijing kregen we een stevige blik in de smartphonestrategie van dit enigmatische bedrijf.

Met zijn 5,5-inch lcd-scherm met een resolutie van 1.920 op 1.080 beeldpunten, zijn quad-core Qualcomm Snapdragon 800-processor, zijn 2GB aan werkgeheugen en zijn 13-megapixelcamera achteraan en 5-megapixel-kiekjesschieter vooraan, kan Lenovo's Vibe Z-smartphone zich best meten met de recentste versies van de vlaggenschepen die andere merken momenteel in de winkel hebben liggen, zoals Samsungs Galaxy S 5 en Huaweis Ascend P7. Bovendien bevat de interne software - gebaseerd op Googles Android Jelly Bean 4.3-besturingssysteem - heel wat mogelijkheden voor zowel zakelijk als vertiergebruik, en kun je er dankzij de frisse, metaalkleurige bast nog mee over straat ook. We kunnen hem, na een kleine week in gebruik, niet anders noemen dan een van de beste Androidsmartphones die momenteel op de markt zijn. Dus waarom kun je er niet voor naar de winkel hollen?

Lenovo

Dat heeft in de eerste plaats te maken met Lenovo's strategie op de smartphonemarkt. Het bedrijf, dat negen jaar geleden de pc-afdeling van de Amerikaanse pionier IBM overnam en zich daarmee opwerkte tot de grootste pc-maker in de wereld, doet het heel voorzichtigjes aan wat smartphones betreft: zeker in West-Europa en de V.S. is die hypercompetitief, met Samsung en Apple die de koek grotendeels verdelen en meerdere fabrikanten die strijden om een verre derde plaats. Lenovo, van zijn kant, probeert het met zijn smartphones eerst in opkomende markten als China, Rusland en het Midden-Oosten, om daarna pas de oversteek te maken naar West-Europa en de V.S. Ook met een duurder model als de Vibe Z (richtprijs: 550 Amerikaanse dollar, ongeveer 410 euro), waar de opkomende middenklasse in die landen misschien iets te pragmatisch voor is. "De 'emerging markets' waarop we mikken vertegenwoordigen op dit moment al 50 procent van de wereldwijde markt", zegt Aymar de Lencquesaing, directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika bij Lenovo. "We bieden ook in die regio's dus meteen het volledige spectrum aan: niet alleen de goedkopere modellen."

Lenovo

Het betekent niet noodzakelijk dat een oversteek naar de rekken van een westerse telecomwinkel nog lang op zich zal laten wachten. Wat dat betreft wacht Lenovo af tot zijn overname van Motorola Mobility, een Amerikaanse fabrikant van gsm's en smartphones die het bedrijf overneemt van de Amerikaanse gigant Google, rond is. Dat merk geeft het bedrijf een stevige voet tussen de deur in Europa en de V.S., en de koop zou Lenovo meteen een sterke nummer drie op de smartphonemarkt maken. "Omdat we zijn gegroeid vanuit de Chinese markt, zijn we sterker in opkomende dan in mature markten", zegt De Lencquesaing. "Een overname van Motorola geeft ons meteen een productportfolio in de westerse markten. Wanneer we die combineren met Lenovo's grote schaal en operationele efficiëntie, kunnen we ook daar een verschil maken." De overnamedeal met Google is getekend: het enige waarop de twee bedrijven wachten, is een goedkeuring van de Amerikaanse concurrentiemogendheden.