Huawei gaat de smartphonestrijd aan met epische selfies

Huawei
Hoe kun je nu een fatsoenlijke selfie maken als de camera aan de voorkant van je smartphone nog steeds de kwaliteit van een tien jaar oude telefooncamera levert? Met zijn nieuwe Ascend P7-smartphone wil de Chinese fabrikant Huawei dat probleem eindelijk oplossen: er zit een camera met liefst 8 megapixel vooraan, ideaal voor het maken van epische zelfportretten. We kregen de nieuwe smartphone, waarmee Huawei de strijd met grootheden Apple en Samsung wil aangaan, te zien tijdens een voorstelling in Parijs.

"Nu de selfie een blijver lijkt, moesten we de kwaliteit van de 'front-facing'-camera gevoelig verbeteren", zegt Changzhu Li, 'head of technology planning' bij de Chinese smartphonefabrikant Huawei. Het is een analyse die zonder meer klopt: de 'chatcamera' in Apples iPhone 5S levert een beeld van 1,2 megapixel, die in Samsungs Galaxy S 5 een van 2 megapixel: ongeveer de beeldkwaliteit van camera's die tien jaar geleden al in de winkel lagen. En bijgevolg ongeschikt voor selfies. Dus moest Huaweis vandaag voorgestelde Ascend P7, de nieuwste versie van het vlaggenschip waarmee het bedrijf naast Apple en Samsung de derde hond in het kegelspel wil zijn, dat beter doen. Het resultaat: een toestel met een digitale camera van 8 megapixel vooraan, en nog eentje van 13 megapixel aan de achterkant van het ding.

Er zijn nog meer manieren waarop Huawei zwaar inzet op de camera in zijn Ascend P7. De 'selfie'-camera vooraan kan bijvoorbeeld panoramische foto's nemen, zodat gebruikers foto's met de omvang van die inmiddels wereldberoemde Oscarselfie kunnen maken. Beide camera's zijn bovendien bijzonder goed in omgevingen met zwak licht: "Daar gebeuren net de meest romantische momenten", zegt Li. Ook de in de P6 geïntroduceerde 'Auto-beauty'-functie, die een virtuele schoonheidsbehandeling levert bij iedere foto die wordt genomen, is terug, en er kunnen supersnelle actiefoto's mee worden genomen.

Dat de Ascend P7, die voor een Europese richtprijs van € 449 in de winkel landt, een cijfer 7 in zijn naam heeft, is niet toevallig: afgelopen zomer sloeg het Chinese bedrijf de nummers 3, 4 en 5 over, om meteen van de P2 naar de P6 te gaan - anders zaten ze een paar nummers achter op de iPhone 5S en de Samsung Galaxy S 5, en dat is slecht voor het imago. Het wijst op een grote ambitie om mee te spelen in de wereldwijde smartphoneoorlog die momenteel tussen Apple en Samsung woedt. Op dit moment is dat nog niet echt gelukt, maar het groeit: Huawei verkocht tot nu toe 4 miljoen exemplaren van zijn Ascend P6. Dat is nog bescheiden (zowel Apples iPhone 5 als Samsungs Galaxy S 5 sleten een veelvoud van dat aantal tijdens hun eerste weekend na lancering), maar Huawei is duidelijk in opmars: het groeide van nergens uit tot de derde grootste smartphonemaker in de wereld, na Samsung en Apple. In België alleen werden er 12.000 Ascend P6-smartphones verkocht, en heeft het bedrijf over alle toestellen heen een marktaandeel van 10 procent. "Belangrijker op dit moment is onze merkbekendheid: die verdubbelde in 2013 naar 52 procent", zegt Richard Yu, directeur van de afdeling consumentenproducten bij Huawei. "We stoppen hier ook niet: nummer drie op de markt blijven is nooit onze doelstelling geweest."

Huawei

Voor de rest heeft de Ascend P7 alles wat gebruikers verwachten van een 'premium'-smartphone, zegt Huawei: het ding draait op de recentste versie van Googles Android-besturingssysteem, heeft een metalen afwerking en een Full HD-scherm dat 445 pixels per inch levert (ook weer meer dan de vlaggenschepen van Apple en Samsung), en is slechts 6,5 millimeter dik. Net als de twee concurrenten zorgde Huawei ook voor de nodige accessoires: er komt een 'Bluetooth tag' om bijvoorbeeld je tas of je reiskoffer meteen traceerbaar te maken met het toestel, en ook een ondertussen bijna verplichte 'smart'-armband.