Hoe 'slim' kan een auto worden?

Concept van een slimme auto door het Duitse merk Mercedes.
AP Concept van een slimme auto door het Duitse merk Mercedes.
De auto van de nabije toekomst wordt meer en meer een (zelf)rijdende computer, die communiceert met zijn gebruiker en eerder een hulpje wordt in diens mobiliteit dan de simpele koets die hij vandaag nog is. Hoe snel is onze auto aan het computeriseren, en wat kan dat geven voor de komende decennia? Een overzicht in vijf stappen.

2010: Eerste wagens met internetconnectie

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas was iedereen in 2010 nog een beetje verbaasd dat autofabrikant Ford ineens ten tonele verscheen.

Ford kwam er zijn MyFordTouch-systeem voorstellen, dat een allereerste belangrijke stap zette in de communicatie tussen auto en gebruiker: het had, via een ingebouwd 3G-simkaartje, een internetconnectie, wat mogelijkheden gaf om nieuwe apps naar het boordsysteem te halen, maar de auto ook toeliet om te communiceren met de smartphone van diens gebruiker. Ondertussen installeerden meer en meer fabrikanten simkaarten in hun nieuwe modellen.

Ford

2015: De smartphone helpt

Sinds editie 2010 staan er meer en meer autofabrikanten op de CES, en ze laten ieder jaar betere boordsystemen zien, met meer en meer mogelijkheden om te communiceren met de automobilist.

Heel wat autofabrikanten, zoals Mercedes, BMW en Land Rover, hebben eigen apps die in contact staan met de auto van hun gebruiker. Die helpen onder meer om de parkeerlocatie van de auto te bepalen of informatie die normaal gezien alleen de boordcomputer doorgeeft, zoals het huidige brandstofverbruik, constant beschikbaar te maken via de smartphone.

screenshot

2020: De auto denkt voor zichzelf

De volgende stap die computertechnologie in auto's zal zetten is die van de artificiële intelligentie. Op dit moment voert software die niét van de autofabrikanten zelf komt daarin de boventoon: de twee slimme assistenten op de smartphone, Apples Siri en Androids Google Assistant, onthouden onder meer al waar u uw wagen hebt geparkeerd, zodat dat wordt aangegeven in de 'Maps'-app, en registreren ook ritten die u met enige regelmaat maakt, zoals uw dagelijkse pendelrit naar het werk.

Die informatie wordt afgetoetst aan de huidige verkeerssituatie, zodat de systemen via een notificatie zelfs een ongeveerlijke reistijd kunnen aangeven voordat u vertrekt. De verwachting is nu dat ook de ingebouwde computertechnologie van autofabrikanten in de komende jaren dat soort slimmigheid zal bevatten.

2025: Zelfrijdende auto's met voelsprieten

Bij die groeiende artificiële intelligentie komt ook het feit dat auto's nog meer 'voelsprieten' zullen krijgen. Er kwamen de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld al wagens op de markt die hun externe sensoren gebruiken om zichzelf zelfstandig én vlotjes in een aangegeven parkeerplaats te parkeren. De verwachting luidt dat in deze fase ook de zelfrijdende wagen, als die zijn kinderziektes overwint, zijn doorbraak zal kennen.

Maar ook een andere technologische doorbraak waarover minder publicitaire drukte wordt gemaakt: auto's die draadloos met elkaar én met slimme weginfrastructuur in verbinding staan, zodat het volledige verkeer dat op de baan is stilaan kan worden geregeld door een centraal systeem. Technologiereuzen als Intel en IBM zijn daar momenteel mee bezig.

2030: Tijdperk van de koets is voorbij

Als al die technologieën doorbreken, worden er ten slotte ook grote veranderingen verwacht in het gebruik van een auto. Door de groeiende verstedelijking verwachten heel wat observatoren - waaronder vandaag ook al autoconstructeurs als General Motors en BMW - dat minder en minder consumenten een eigen wagen zullen hebben, en wordt er een grote toekomst voorspeld voor 'Car Sharing'-diensten zoals het vandaag in Brussel al in gang zijnde Ubeeqo.

Vanaf dit punt kan het nog veel gekker: de hele indeling van een auto, die in essentie nog steeds die van de paardenkoets is, kan helemaal opnieuw worden uitgedacht. Sommige experts zien al een toekomst voor een rijdend bed of een rijdend kantoor, dat voor de pendelrit naar het werk kan worden afgehuurd en de bestuurder zelfstandig ter plaatse brengt.

Voorbeeld van een conceptauto door automobielmerk Mercedes-Benz. Merk op hoe het stuur er nog wel is, maar als optie zit weggestopt achter de in een tête-à-tête-opstelling geïnstalleerde zitjes.
Mercedes Voorbeeld van een conceptauto door automobielmerk Mercedes-Benz. Merk op hoe het stuur er nog wel is, maar als optie zit weggestopt achter de in een tête-à-tête-opstelling geïnstalleerde zitjes.