Google-supercomputer wint nu ook vijfde spelletje van Go-topspeler

De Zuid-Koreaan Lee Se-dol, goed voor achttien Go-titels, moest de duimen leggen tegen Google-supercomputer AlphaGo.
AP De Zuid-Koreaan Lee Se-dol, goed voor achttien Go-titels, moest de duimen leggen tegen Google-supercomputer AlphaGo.
Google-supercomputer AlphaGo heeft nu ook het vijfde spelletje gewonnen tegen topspeler Lee Se-dol, en brengt de eindstand zo op 4-1. Dat betekent onmiddellijk een mijlpaal in de ontwikkeling van artificiële intelligentie, zo schrijft techwebsite The Verge.

Go is met een oneindige hoeveelheid aan mogelijke opeenvolgingen een uiterst complex bordspel. De Zuid-Koreaan Lee Se-dol (33) is met achttien titels een van de beste Go-spelers ter wereld. Experts in artificiële intelligentie voorspelden dan ook dat het wetenschappers meer dan tien jaar zou kosten voordat een supercomputer zo'n topspeler zou kunnen verslaan. Maar niets is minder waar.

Lee Se-dol was voor de match tegen AlphaGo, de supercomputer die gebouwd werd door het Britse Google-bedrijf DeepMind, ongeslagen en geloofde best in een goede afloop. Tot de partij begon en hij de eerste drie spelletjes aan de supercomputer moest laten.

Briljante zet

Maar opgeven deed hij niet, en hij wist het vierde spelletje met een briljante zet binnnen te halen. De Zuid-Koreaan glunderde toen de computer in het midden van het spel moest opgeven. "Ik heb al zoveel Go-matchen gespeeld, maar ik denk dat ik nog nooit zo blij geweest ben één simpel spelletje te winnen", aldus Se-dol. "Onbetaalbaar."

Er is dus nog zeker ruimte voor verbetering bijj AlphaGo, oppert Demis Hassabis, de CEO van Google DeepMind. Een "creatief genie" als Lee Se-dol tast de limieten van de computer af, zo stelt de topman.

Lee Se-dol met zijn dochter in het Four Seasons-hotel in Seoul, waar de wedstrijd plaatsvond.
REUTERS Lee Se-dol met zijn dochter in het Four Seasons-hotel in Seoul, waar de wedstrijd plaatsvond.

Grote fout

Bij een 3-1-voorsprong voor de computer werd het vijfde spel alsnog erg spannend. De Google-computer maakte in het begin van dat spelletje een grote fout, en zag zich vervolgens op achtervolgen aangewezen. Toch werd het nog 4-1.

"Een van de meest onwaarschijnlijke spelletjes ooit", twitterde CEO Hassabis na afloop. "Om terug te komen na een grote fout aan het begin tegen Lee Se-dol is hallucinant", klonk het euforisch.