Gentenaar wereldberoemd met filmpjes van 6 seconden

Screenshot
Pure meesterwerkjes: geen betere omschrijving voor de stopmotionfilmpjes van Yves Das, met Vesparijder Guido in de hoofdrol. Op de populaire video-app Vine, waar je filmpjes van 6 seconden kan uploaden, is de Gentenaar dan ook een heuse beroemdheid, met al meer dan 11.000 volgers van over de hele wereld. En ook Amerikaanse adverteerders zien brood in de creatieveling: Das maakt nu ook Vine-advertenties voor multinational Unilever. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

Niet alleen het talent van Stromae en Veerle Baetens wordt in het buitenland opgemerkt: ook Yves Das is aan een steile opmars bezig. Afgelopen weekend haalde de Gentenaar nog de Britse zondagkrant 'The Observer'. En sinds twee maand staat hij ingeschreven bij een Amerikaans talentenbureau voor creatieve Viners, waardoor hij al verschillende reclame-opdrachten binnenhaalde - onder meer voor een botermerk en een douchegel van Unilever.

Vine, het doet misschien niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar het is de app die sinds januari al 40 miljoen gebruikers wist te verzamelen en waarop je ultrakorte filmpjes van 6 seconden kan posten. Dat resulteert vaak in rotzooi - de zoveelste selfie bijvoorbeeld - maar gelukkig ook in verbluffende kunstwerkjes. Zoals de stopmotionfilmpjes van Yves. "Ik ben er in april mee begonnen", vertelt Yves (38). "Ik ga iets met een klein Vespaatje doen", zei ik tegen mijn vrouw. Die lachte me uit (lacht). "Waarom een Vespa? Ik heb er zelf geen, maar ik vind dat heel mooi."

Talent gespot
Das, in het dagelijkse leven videoproducer bij een reclamebureau, laat het miniatuurmannetje Guido de gekste dingen doen met zijn Vespa: zo rijdt Guido over een kom tomatensoep met balletjes, knalt hij al schuimend door de carwash of scheurt hij over een snelweg gemaakt van tandpasta.
Inmiddels telt Yves' account 11.244 volgers. "Da's verbazend vlot gegaan, ja," zegt Yves. "Nochtans maak ik geen reclame. Ik heb het geluk gehad dat ik door de Amerikaanse website mashable.com ben opgepikt: die plaatste mij bij de 'top 10 Viners die je moet volgen'."

En toen ging de bal helemaal aan het rollen: "Ik werd gecontacteerd door Jerome Jarre, een Viner met miljoenen volgers. Hij heeft het talentenbureau Grapestory opgericht, waarmee hij bij Amerikaanse bedrijven gaat leuren om advertenties voor hen te maken, met één van de Viners die hij in zijn portefeuille heeft."

Unilever
Dankzij Grapestory kreeg Yves Das zijn eerste klant: voor Unilever maakte hij nu Vines voor een botermerk en douchegel. "Die filmpjes maak ik als zelfstandige in bijberoep, en hoewel ze maar 6 seconden duren, kruipt er heel wat werk in de voorbereiding," vertelt Yves. "Ik heb er toch zo'n drie dagen werk aan. Ik maak eerst een storyboard, zoek dan benodigdheden bijeen en vervolgens moet ik het decor en de attributen in elkaar knutselen. Ook het opnemen zelf neemt al gauw 30 minuten in beslag."

Voorlopig is Yves het Vinen nog lang niet beu. "Je krijgt maar zes seconden: je wordt dus gedwongen heel creatief te zijn. Voor mij is Vine een ideale uitlaatklep, op roem ben ik helemaal niet uit. Ik heb thuis een speciale Vine-kamer ingericht: ik trek me dan enkele uurtjes terug en maak mijn hoofd helemaal leeg. Zo ontspannend."

Bekijk de filmpjes van Yves Das hier.