Facebook wil je oude foto’s tot leven wekken in virtual reality

In een filmpje toont Facebook op ontwikkelaarsconferentie F8 hoe zo'n VR-ervaring eruitziet.
Facebook In een filmpje toont Facebook op ontwikkelaarsconferentie F8 hoe zo'n VR-ervaring eruitziet.
Facebook is in staat om foto’s en video’s om te zetten naar driedimensionele ruimtes die je kan bezoeken in virtual reality. In theorie zou dat betekenen dat je ‘in’ je oude foto’s en video’s kunt rondwandelen.

De experimentele toepassing werd voor het eerst gedemonstreerd op F8, de ontwikkelaarsconferentie van Facebook. De functie zou het mogelijk moeten maken om virtuele ruimtes te creëeren op basis van 2D-foto’s en –video’s. Zo zou je bijvoorbeeld je oude huis kunnen reconstrueren met behulp van je kinderfoto’s. 

De technologie doet daarvoor een beroep op artificiële intelligentie en machine learning. Het analyseert de ruimte die wordt afgebeeld op de foto's of video's, en probeert de stukken die niet zichtbaar zijn aan te vullen: iets dat natuurlijk enkel kan als er al voldoende foto’s beschikbaar zijn. 

Als de virtuele ruimte af is, kan je met een virtualreality-bril de omgeving verkennen terwijl je her en der oude herinneringen herbeleeft. 

Facebook

Droom

In de demo zag het gereconstrueerde huis er nogal ‘droomachtig’ uit. De kamers zijn niet haarscherp, en bestaan in de plaats daarvan uit pixels die samen ruwweg een idee van de ruimte geven.

Wat je in de ruimte precies kunt doen, is niet heel duidelijk. De kamers lijken te fungeren als een soort van 3D-fotoalbum, waar je je foto’s kunt bezichtigen op de plaats waar ze genomen zijn. Anders gezegd, het familiekiekje voor de open haard zal je ook op die plaats in de virtuele ruimte kunnen terugvinden.

Veel meer concrete details maakte Facebook niet bekend tijdens de conferentie. Dat doet vermoeden dat het project nog maar in de kinderschoenen staat: een innovatief idee, maar bijlange nog niet gebruiksklaar. 




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yannik Samoy

    Als je vergelijkt met USA, Canada, Australië en nog meet landen dan is de verhouding in gebruik door de bevolking van Facebook tov Twitter ongeveer 50%. In België is de verhouding ongeveer 80% Facebook en enkel 20% Twitter. Dit komt omdat Twitter in België nog maar sinds kort ondersteund is.