Epson gaat voor spotgoedkope printerinkt (maar dure printers)

Epson
Die printer die je voor een prikje koopt in de winkel, maar achteraf behoorlijk duur blijkt te zijn wanneer je de inktpatronen moet vervangen? De Japanse fabrikant Epson vond daar een eenvoudige maar radicale oplossing voor: de patronen worden vervangen door vier flesjes, waarmee je een jaar of vijf toekomt. Alleen sta je daarmee terug op vak één: de printer zelf kost 300 euro.

Een nieuwe printer grist u vandaag uit het winkelrek voor een prijs ten zuiden van 60 euro. Maar al snel zijn de meegeleverde inktpatronen op, en begint de miserie: voor één inktpatroon bent u al snel 10 tot 20 euro kwijt, voor het gewoonlijke setje van vier (zwart, cyaan, magenta en geel, de basiskleuren waarmee de printer alle tinten mengt) gaan de prijzen van 40 tot 70 euro. Iedereen die een printer in huis heeft weet het: dat ding is, wanneer je de afrekening over verschillende jaren maakt, duur.

De Japanse fabrikant Epson probeert gebruikers echter tegemoet te komen met zijn nieuwe Ecotank-technologie, die in twee van zijn nieuwste consumentenprinters is ingebouwd, en de aankoop van nieuwe inkt terug betaalbaar maakt dankzij een donders eenvoudig maar radicaal principe: de patronen zijn weer vast in de printer ingebouwd, en vul je zelf bij met flesjes die het bedrijf verkoopt. Eén set van vier flesjes, die bij de L355- en L555-printers zijn meegeleverd, zou bij normaal gebruik vijf jaar lang moeten meegaan, en nieuwe flesjes kosten 10 euro in de winkel. "Als technologie is het misschien niet innoverend, maar als concept wel", zegt Dominic Schouterden, sales manager voor de consumentenproducten bij Epson België.

Epson
Epson

Het enige probleem is dat wie een aanschaf van die zuinige printers overweegt, weer bij het probleem zit waarmee consumenten moesten kampen voordat fabrikanten (meer dan een decennium geleden) massaal overstapten naar het huidige model: de printers zelf zijn behoorlijk duur. De L355 kost 300 euro in de winkel, de L555 liefst 400 euro. Dat is een veelvoud van de prijs van een klassieke printer met inktpatronen, zoals ook Epson ze nog steeds op de markt brengt. "Achter deze nieuwe technologie zit een R&D-inspanning, die we natuurlijk moeten afschrijven", zegt Schouterden. "Net als andere fabrikanten die een nieuwe technologie introduceren, doen we dat door een hogere prijs te vragen voor de toestellen. Of Ecotank-printers interessant zijn voor de consument, hangt van zijn verbruik af: wie meer dan 100 pagina's per maand afdrukt, is over de hele lijn goedkoper af met deze nieuwe printers. Wie minder nodig heeft, blijft best bij het klassieke printermodel."

Epson

Als mogelijke doelgroepen ziet Epson eigenaars van een thuiskantoor of kroostrijke gezinnen. "Vooral wanneer de kinderen in een huishouden studeren, wordt er enorm veel inkt geconsumeerd", zegt Schouterden. Om het juiste verhaal bij de printer te vertellen, en de consument bij te staan in zijn keuze, worden de nieuwe printers voorlopig niet verkocht in grote elektroketens: Epson kiest liever speciaalzaken als kanaal, zoals de Selexion-winkels. "Daar wordt er meer ingezet op persoonlijke begeleiding, en kunnen de winkelverkopers helpen in het maken van de juiste keuze. Mensen staan, wanneer ze een printer uit het rek halen, meestal niet stil bij de kost van het afdrukken."




Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels