Eigenaar: "Huffington Post levert ons jaarlijks honderden miljoenen dollar op"

De voorpagina van The Huffington Post vandaag.
The Huffington Post De voorpagina van The Huffington Post vandaag.
De online nieuwssite The Huffington Post haalt per jaar "honderden miljoenen dollars aan inkomsten" binnen, zo heeft Tim Armstrong, CEO van eigenaar AOL, verklaard tijdens een Business Insider-conferentie. Een indrukwekkend getal, aangezien AOL 'HuffPost' in 2011 kocht voor 350 miljoen dollar.

Toen een reporter van Business Insider tegen Armstrong het getal van 200 miljoen dollar opwierp, sprak hij dat niet tegen. Armstrong weigerde wel verdere commentaar te geven over de inkomsten van de site.

The Huffington Post werd in 2005 opgericht door Arianna Huffington als een progressieve nieuwsaggregator en opinieblog. In 2011 werd de site gekocht door internetgigant AOL voor 350 miljoen dollar. In 2012 was het het eerste online nieuwsmedium dat een prestigieuze Pulitzerprijs kon binnenhalen voor zijn journalistiek. De site ging internationaal vanaf 2011, met edities in Canada en het Verenigd Koninkrijk. Ondertussen is de site al uitgebreid naar Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië, Japan, Brazilië en de Maghreb-landen, plannen zijn er nog voor Griekenland, India en een Arabische editie.

Ondanks de indrukwekkende cijfers, zoals ook de 119 miljoen unieke bezoekers per maand voor de Amerikaanse versie, maakt The Huffington Post nog geen winst. "Maar dat komt enkel door de investeringen die we gedaan hebben in de internationale edities", zegt Armstrong daarover.

Miljarden dollars in nieuwsstartups

De cijfers werpen ook een nieuw licht op de waardering van andere jonge en populaire nieuwssites als BuzzFeed, Vox en Vice. Want terwijl de traditionele media als The Washington Post en The New York Times bloeden, slaagden de nieuwe media er de voorbije maanden en jaren in om samen miljarden dollars op te halen bij grote investeerders. Al vrezen sommige economen wel dat de sector van de media-startups stilaan overgewaardeerd wordt en op een nieuwe zeepbel begint te lijken.

Buzzfeed rondde eind november de kaap van 100 miljoen dollar inkomsten dit jaar, zo moest blijken uit een interne mail van CEO Jonah Peretti. Daarmee wordt de waarde van de site op dit moment op 850 miljoen dollar geschat. Buzzfeed haalt vooral veel inkomsten binnen via zogenaamde 'native advertenties', artikels in opdracht van een bepaald merk.

In de mail maakte Peretti zijn medewerkers ook warm voor een leuk extraatje als ze een aantal doelstellingen zouden halen: haalt de lijstjessite in dezelfde maand 200 miljoen unieke bezoekers en 750 miljoen videoviews, dan wacht elk personeelslid een Apple Watch. Bij Buzzfeed werken meer dan 700 mensen.

Buzzfeed

De jongste media-startup, Vox, wordt momenteel geschat op een waarde van 380 miljoen dollar. Vox is eigenaar van populaire sites als Vox.com, het geesteskind van oud-Washington Post-redacteur Ezra Klein, sportsite SB Nation en techwebsite The Verge. Het mediabedrijf kreeg vorige week nog een cheque van 46,5 miljoen dollar toegestopt van een Amerikaanse investeerder. Hoeveel unieke bezoekers de sites maandelijks aantrekken, varieert van bron tot bron. De site zelf citeert graag Google Analytics, dat 80 miljoen unieke bezoekers per maand noteert. Andere cijfers die circuleren zijn 65 miljoen en 30 miljoen. De inkomsten lagen vorig jaar boven de 30 miljoen dollar.

Vox Media

Vice.com haalde dit jaar in twee grote investeringsrondes al een half miljard dollar op. Daardoor wordt de waarde nu geschat op niet minder dan 2,5 miljard dollar. Vice zegt dat het volledige merk elke maand wereldwijd 150 miljoen mensen bereikt, al ligt het aantal unieke bezoekers 'maar' op 9,3 miljoen (al is dat enkel in de VS en zonder het zeer populaire YouTube-kanaal). De site is ook in Nederland en andere landen actief en richt zich ook steeds meer op ons land.

Vice, 20 jaar geleden opgericht als punkmagazine, is vandaag vooral bij jongeren bijzonder populair door haar rechttoe rechtaan-aanpak en het feit dat het de grote conflicten, zoals de crisis in Oekraïne, niet uit de weg gaat. Vice slaagde er bijvoorbeeld ook als enige nieuwsmedium in 'embedded' te gaan bij IS en een documentaire te maken over het leven onder het regime van de terreurorganisatie.

Vice

Ook de nieuwssite waaraan AOL-topman Armstrong zijn analyse over The Huffington Post gaf, Business Insider, is een van die populaire, opkomende, online nieuwsmedia. Hoewel de site nog maar sinds 2009 bestaat is 'opkomend' misschien toch een fout woord, aangezien ze nu al een heel jaar lang groter is dan bijvoorbeeld de gevestigde waarde The Wall Street Journal. De zakensite, met toen niet meer dan 50 journalisten, behaalde in januari van dit jaar 23 miljoen unieke bezoekers, de zakenkrant 20 miljoen.

Business Insider

Tot slot doet ook een gespecialiseerde politieke site het goed: Politico.com focust zich op op alles wat ook maar in de buurt komt van de politiek en trekt daarmee elke maand meer dan 5 miljoen bezoekers. Politico werd opgericht in 2007 door twee ex-journalisten van The Washington Post en lonkt sinds enkele maanden ook naar een Europese versie.

De site heeft ook een erg populaire pro-versie, waar bedrijven en lobbyisten tegen een abonnementsgeld van enkele duizenden dollars hooggespecialiseerde artikels kunnen raadplegen over het beleid in Washington, gaande van landbouw over onderwijs tot nationale defensie.

Politico