Dubbel zoveel klachten over diensten die geld aanrekenen via gsm-factuur

Dit jaar hebben al bijna dubbel zoveel mensen geklaagd bij de ombudsman voor telecom over zogeheten 'derdebetalerdiensten'. Dat zijn bedrijven die geld aanrekenen voor hun diensten via je gsm-factuur. Webwinkels doen dat bijvoorbeeld. Dit jaar zijn zo al 300 klachten binnengekomen, tegenover 170 vorig jaar. Vaak beseffen mensen niet dat ze zich met enkele simpele klikken een abonnement hebben aangeschaft. Vanaf september moeten de diensten zich aan strengere regels houden.

"Ethische code niet van toepassing"
Vaak gaat het om smartphonegebruikers die wat te snel op een advertentie klikken die op hun scherm verschijnt. Ze beseffen niet dat ze zich abonneren op een dienst waarvoor ze maandelijks moeten betalen. De verrassing volgt dan pas als ze de factuur van hun operator in detail bekijken. Ombudsman Luc Tuerlinckx ziet parallellen met enkele jaren geleden, toen er veel klachten waren over over de "premium sms-diensten".

Rond die premium sms'jes, voor erotische diensten of spelletjes bijvoorbeeld, kwam de sector na verloop van tijd met ethische regels. Sindsdien is het aantal klachten afgenomen. Maar nu duiken er dus problemen op met smartphonediensten. "Daarop is de ethische code niet van toepassing, waardoor het aantal klachten weer stijgt. Het komt erop aan de cowboys weg te krijgen", aldus Tuerlinckx.

Rol voor operatoren
Hij ziet daarin een belangrijke rol weggelegd voor de operatoren. Het is via hun facturen dat de klant aangerekend wordt, maar als die klant zijn beklag doet, wordt hij doorverwezen naar de aanbieder van de diensten. Volgens de ombudsman gebeurt het ook te vaak dat de operatoren de klant gewoon terugbetalen, zonder dat de aanbieder van de diensten op de vingers getikt wordt.

September
Proximus-woordvoerster Frédérique Verbiest zegt in een reactie dat er vanaf september ook richtlijnen zullen gelden voor de smartphonediensten, zoals die al bestonden voor de premium sms'jes. Zo zal de klant vanaf dan een sms moeten krijgen met de prijs, de naam van de aanbieder en een telefoonnummer voor informatie. Als het om een abonnement gaat, moet die sms maandelijks gestuurd worden.