Bedrijven vallen massaal voor Slack: RIP e-mail?

"Op de werkvloer moet iedereen communiceren met anderen en al die boodschappen vliegen overal in het rond. Slack biedt een oplossing voor dat probleem."
YouTube/Slack "Op de werkvloer moet iedereen communiceren met anderen en al die boodschappen vliegen overal in het rond. Slack biedt een oplossing voor dat probleem."
Het bedrijfscommunicatieplatform Slack, gecreëerd door Flickr-medeoprichter Stewart Butterfield, is een van de snelst groeiende bedrijfsapps. In zes maanden tijd bouwde Slack een publiek van 125.000 actieve gebruikers op, bij toonaangevende bedrijven als Sony, Buzzfeed en HBO. De tool blijkt zo handig dat meerdere gebruikers hun e-mail links laten liggen en enkel nog via deze app communiceren. Wat is het geheim van Slack?

1. Wat doet Slack?
Slack is een platform voor bedrijven dat alle communicatie op één plaats centraliseert. U kan er chatten met uw collega's, links en bestanden delen, archiveren en doorzoeken en pushberichten ontvangen. Gebruikers kunnen foto's, pdf- en zip-bestanden met elkaar delen, ook als die niet in Slack maar bijvoorbeeld in Google Drive of Dropbox opgeslagen zijn. Wanneer u bijvoorbeeld een Googledocument deelt, kunnen gebruikers dat bekijken en becommentariëren zonder dat ze de app moeten verlaten.

Dat alles gebeurt op teamniveau. Een nieuwe medewerker start dus niet met een lege inbox, maar heeft meteen een heel archief voorhanden waarop hij kan terugvallen.

Een grote troef volgens iCulture, een techsite over Appleproducten die al maanden met de app werkt, is dat u Slack kan voorzien van allerlei scripts. Zo kunnen Twitter- en RSS-feeds doorgestuurd worden naar één of meerdere chatkanalen. Alle berichten kunnen overigens gemarkeerd worden om later te herlezen. Ze terugzoeken, kan met Google-achtige commando's op basis van recentheid of relevantie.

Het communicatieplatform is beschikbaar als browserextensie op Windows, Linux en het Chrome-besturingssysteem of als app op Mac, iOS en Android. Slack downloaden, is gratis, maar om toegang te krijgen tot alle functies betaalt u een vergoeding van minimaal 8 dollar per gebruiker per maand. Met die formule kan u het volledige archief doorzoeken en is er geen limiet op externe diensten. Voor 15 dollar is er ook een Plus-formule waarbij u vooral aan service wint en elke gebruiker 20GB opslagruimte krijgt, dubbel zoveel als in de standaardformule.

Het idee achter Slack is niet helemaal nieuw. Een kruising tussen Facebook en instant messaging is ook terug te vinden bij diensten als Yammer, Convo, HipChat en Trello. Extra's in Slack zijn de integratie met diensten als Google Drive en Dropbox en de mogelijkheid om links te delen met de meest relevante informatie.

Maar bepaalde zaken zijn (nog) niet mogelijk. Zo kan u geen bericht becommentariëren dat al enkele uren oud is, zoals dat op Facebook wel het geval is. Slack laat ook niet toe berichten vanuit uw e-mailinbox te forwarden, al wordt daar wel aan gewerkt.

Daarnaast werkt het bedrijf aan een systeem om berichten te groeperen, zoals Twitter dat doet met de @-replies. Door een conversatie te groeperen als een makkelijk te lezen gesprek, blijft de real-timecommunicatie behouden maar ontstaat tegelijk een vorm van continuïteit in de stroom van berichten.
Lees verder onder de video

Oprichter Stewart Butterfield.
YouTube/Slack Oprichter Stewart Butterfield.

Alle berichten kunnen gemarkeerd worden om later te herlezen. Ze terugzoeken, kan met Google-achtige commando's op basis van recentheid of relevantie

2. Wie gebruikt het?
"Slack is zo geliefd dat sommige bedrijven het vermelden als bedrijfsvoordeel, naast diensten als massages en speciale maaltijden op vrijdag", staat te lezen in een profielschets van het bedrijf in Wired. In de zes maanden sinds de lancering is Slack inderdaad in een halsbrekend tempo gegroeid. Meer dan 125.000 mensen gebruiken de app elke dag. Gemiddeld zijn ze 10 uur per dag ingelogd en samen versturen ze meer dan 25 miljoen berichten per week. Onder de gebruikers zijn teams van bedrijven als eBay, Sony, Yelp, Airbnb, Dow Jones, The Times of London, Buzzfeed, HBO en NBCUniversal.

In februari had de app nog ongeveer 15.000 gebruikers. Dat betekent dat Slack bijna tien keer zo groot is als zes maanden geleden. Verwacht wordt dat het aantal actieve gebruikers tegen het einde van het jaar nog zal verdubbelen. 29 procent van de gebruikers koos voor een betalende formule.

De cijfers zijn indrukwekkend voor een bedrijf zonder sales- of marketingteam. "In vergelijking met Facebook gaat het om een erg klein aantal", zegt Stewart Butterfield aan The Verge, "maar in de context van professionele apps zijn we wellicht het snelst groeiende bedrijf."

3. Waarom is Slack zo populair?
Slack maakt komaf met de idee dat bedrijfstools saai zijn. Het platform heeft een hip design en pakt uit met een aantal vernieuwende functies. "Slack lost een groot probleem op waarvan niemand wist dat het bestond", zo verklaart Butterfield het succes zelf. "Het is een fundamentele technologie die bruikbaar is voor de meeste teams. In welke sector ook - sales, ICT, media - iedereen moet communiceren met anderen en al die boodschappen vliegen overal in het rond."

Volgens Butterfield zijn de gebruikers blij verrast wanneer een probleem op een elegante manier wordt opgelost, zelfs als dat probleem zich op de werkvloer situeerde. "We introduceerden enkele functies waarvan de mensen niet eens wisten dat ze ze wilden hebben", zegt hij aan Business Insider. "Ik denk dat we een probleem hebben aangepakt waarmee iedereen geconfronteerd werd, maar dat ze enkel nog niet hadden opgemerkt. De voordelen van een gecentraliseerd communicatieplatform voor intern gebruik zijn zo gigantisch, dat iedereen het binnen tien jaar zal gebruiken."

Slack lost een groot probleem op waarvan niemand wist dat het bestond

Stewart Butterfield
Slack


4. Kan de tool e-mail vervangen?

Dat is niet de ambitie van Slack. Butterfield: "Ik denk niet dat e-mail snel zal verdwijnen. Maar e-mail is een manier om te communiceren met één andere persoon. Het is geen goed systeem om te gebruiken voor interne communicatie. Daarom willen we de mogelijkheid nog voorzien om e-mails te integreren in Slack."

Toch zijn er Slack-gebruikers die hun e-mailbox op de werkvloer links laten liggen. "Om hoeveel mensen het gaat, weten we niet", zegt Butterfield aan The Verge. "Maar we zien veel tweets van mensen die compleet gestopt zijn met mailen. In de meeste reacties lezen we dat de berichten in individuele mailboxen met 50 tot 80 procent geslonken zijn.

Volgens Butterfield is het systeem van e-mail de afgelopen 10 jaar verslechterd. "Toen was 50 tot 60 procent van de mails die je kreeg van een andere persoon. Nu is dat nog maar 8 tot 10 procent. De overige 90 procent zijn marketingmails, recepten, nieuwe volgers op Twitter, Facebookcommentaren, check-ins, enzovoort. Daartussen zitten mails van familieleden, vrienden, medewerkers, ... Een voordeel van Slack is dat je met een tik op het icoontje enkel de mensen ziet waarmee je werkt."