4,6 miljoen smartwatches verscheept in 2014

De Gear S smartwatch van Samsung met Swarovski-kristallen.
REUTERS De Gear S smartwatch van Samsung met Swarovski-kristallen.
Vorig jaar zijn in totaal 4,6 miljoen smartwatches verscheept, waarvan ruim 720.000 Android Wear-apparaten. Dat heeft marktanalist Canalys becijferd.

De ronde Moto 360 van Motorola was de populairste Android Wear-smartwatch van 2014. De eveneens ronde G Watch R van LG deed het 'significant' beter dan zijn voorganger, de G Watch. Pebble verscheepte tussen de lancering in 2013 en eind vorig jaar 1 miljoen slimme horloges.

Samsung, dat in veertien maanden tijd zes wearables lanceerde, bleef volgens Canalys marktleider op het gebied van smartwatches. "Maar het bedrijf heeft moeite om consumenten te blijven boeien en moet hard werken om app-ontwikkelaars aan te trekken voor het eigen platform Tizen."

Canalys heeft hoge verwachtingen van Apple, dat in april ook een smartwatch uitbrengt. Gedacht wordt dat de markt voor smartwatches met de komst van de Apple Watch een stuk groter wordt. "Android Wear zal zich flink moeten verbeteren, en wij denken ook dat dit gaat gebeuren."