'Google overal', is die strategie nog wel van deze tijd?

REUTERS
Android op je telefoon, in je huis, in je auto: Android overal, dat was de rode draad tijdens Googles keynote op de I/O-conferentie gisteren. Tel daarbij de macht van Google op andere domeinen en je spreekt niet alleen van 'Android overal', maar van 'Google overal'. Maar is het wel realistisch - en slim - om zo'n ouderwets, Microsoft-achtig 'techmogol'-imago na te streven?

Vroeger overvielen boeven een bank, vandaag hacken ze een bank. Vroeger kocht je je kleren in een echte winkel, vandaag bestel je ze online. Ooit voerden we veldslagen voor werelddominantie, tegenwoordig schrijven we code en algoritmes om hetzelfde te bereiken. Het is de clou van een al wat oudere, maar vandaag bijzonder toepasselijke cartoon. Aspirant-wereldheerser van het moment? Google, na de presentatie van gisteravond.

Meer dan ooit is het doel van het bedrijf om echt overal aanwezig te zijn. Gisteren lag de nadruk op het besturingssysteem Android, dat je zal volgen van je telefoon over je laptop naar je tv, horloge, auto of huis. Met de rugdekking van Googles alomtegenwoordigheid op het internet, zijn enorme 'cloud', en de inspanningen van het bedrijf in meer futuristische dingen als robotica en ruimtevaart, zit de techreus alvast in een bijzonder sterke positie.

Het Windows-imperium
De vraag die daarbij opduikt is: is zo'n expliciete hang naar werelddominantie wel zo'n slimme strategie voor een technologiebedrijf? Nog niet zo lang geleden was het bijvoorbeeld Microsoft dat de dienst uitmaakte in techland. Alles moest en zou op Windows draaien, in één groot ecosysteem. Maar het bedrijf verloor zijn focus, waardoor het zware fouten begon te maken, niet in het minst op vlak van design en gebruiksvriendelijkheid. Herinnert iemand zich nog de Windows-startknop in de voorganger van Windows Phone, het schabouwelijke 'Windows Mobile'?

Die fouten knabbelden aan de geloofwaardigheid van Microsoft en waren de perfecte munitie voor oude en nieuwe concurrenten. De 'Redmondreus' kreeg bovendien te kampen met antitrustproblemen en werd uiteindelijk op enkele cruciale domeinen ingehaald en/of voorbijgestoken, zéker als het gaat over alles wat met 'mobiel' te maken heeft.

Lees verder onder de afbeelding.

AP
REUTERS
REUTERS


Focus

Microsoft is overigens nog lang niet dood, voor wie dacht dat dat de conclusie ging zijn. Dat mede dankzij een hernieuwde focus op bedrijfs- en productiviteitssoftware in de cloud. Maar het bedrijf is wel bijlange niet zo invloedrijk meer als tien jaar geleden. Net dat lijkt de les die Google in het achterhoofd moet houden. Focus is alles in de enorm breed uitwaaierende wereld van de technologie. Raak je die kwijt, dan boet je in aan snelheid en kwaliteit.

Want meer nog dan bij het Microsoft van weleer is de concurrentie vandaag niet van de poes. Microsoft zelf is nu een te duchten uitdager geworden van Google, evenals Apple, een bedrijf dat zelfs zonder Steve Jobs de X-factor blijft behouden. En focus heeft die reus uit Cupertino ook: dure, mooi ontworpen toestellen met gebruiksvriendelijke, gelikte software. Overigens lijkt ook Apple stilaan uit te breiden naar andere werelden - zoals auto's, horloges en tv's - maar dat voelt bij Apple minder intrusief aan. Het bedrijf speelt dan ook al jaren haast foutloos het spel dat marketing heet. Op het internet heeft Google dan weer een taaie klant aan bedrijven als Facebook en Amazon. Er is altijd wel iemand die met zijn eigen ecosysteem en platform naar een zo groot mogelijk stuk van uw persoonlijke leefwereld hengelt.

Don't be Google
Wie de uiteindelijke winnaar zal zijn? Dat bepaalt u, de consument en gebruiker, gelukkig nog altijd. En u blijft ook vandaag uw kritische rol spelen, ironischerwijs net met dank aan technologische troeven als het internet en smartphones. Een bedrijf dat het te bont maakt, krijgt het deksel op de neus. Google leek dat van oudsher begrepen te hebben en het oogstte ooit veel lof met het adagium 'Don't be evil'. Maar ook dat motto wordt tegenwoordig al vaker schamperend gebruikt om de al te grote dominantie van het bedrijf aan te kaarten.

Een ouderwets techmogol-imago nastreven, is een anachronisme. Het feit dat op de ontwikkelaarsconferentie van gisteren activisten van divers pluimage hun ongenoegen kwamen uiten over Google is een teken aan de wand: waar de ene Googles negatieve invloed op de huizenmarkt van San Francisco kwam aankaarten, riep de andere voor het Google-hoofdkwartier op tot netneutraliteit en toeterde nog een andere tijdens de keynote dat Google "een totalitair bedrijf is" dat "werkt voor de NSA en CIA" en dat "robots bouwt die mensen doden". Laat dat een belangrijk signaal zijn voor de Californische techgigant: de stap van 'don't be evil' naar 'don't be Google' is bijzonder klein.

REUTERS
REUTERS