Medewerkers Amazon kunnen locatie Alexa-gebruikers achterhalen

Amazon Alexa
Tweakers Amazon Alexa
Medewerkers van Amazon die verantwoordelijk zijn voor de verbetering van spraakassistent Alexa, hebben toegang tot de locatiegegevens van gebruikers. Dat meldt persbureau Bloomberg, op basis van de uitspraken van vijf anonieme Amazon-medewerkers. 

Eerder werd al duidelijk dat personeelsleden zo’n duizend opnames per dag luisteren, ter verbetering van de dienst. Gebruikers hadden hier geen weet van. Nu blijkt ook dat een aantal van deze medewerkers toegang kreeg tot nauwkeurige locatiedata, waarmee het adres van gebruikers gemakkelijk te achterhalen zou zijn. 

Deze maand zei Amazon nog dat medewerkers nooit direct toegang hebben tot informatie die kan leiden tot de identificatie van een persoon, maar daar komt het bedrijf nu op terug. Medewerkers zouden slechts zeer beperkt toegang hebben tot deze informatie en die enkel gebruiken voor het verbeteren van Alexa. 

Gevoelige data

De personeelsleden verbeteren Alexa door naar spraakopdrachten te luisteren die het toestel niet begreep. Daarbij hebben medewerkers niet alleen toegang tot locatiegegevens, maar krijgen zij ook van alles te horen, van mensen die vals zingen in de douche tot geluiden die wijzen op aanranding en kinderen die om hulp schreeuwen. Amazon grijpt in zulke situaties niet in, omdat het bedrijf het volgens de medewerkers niet als zijn taak ziet om dat te doen.

Inmiddels is de gevoelige data beter afgeschermd en nog maar toegankelijk voor een kleine groep medewerkers. Of de gegevens ook daadwerkelijk gebruikt zijn om de locatie van één of meer gebruikers te achterhalen is niet duidelijk. Op dit moment zijn daar geen aanwijzingen voor.  




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf janssens

    Het "internet of things" en alle "smart-toestellen" hebben maar één doel: je gedrag leren kennen en via gerichte boodschappen, wetgeving of reclame jouw gedrag in de richting sturen die de overheid of de aanbieders willen dat je volgt. Met andere woorden: een brave ja-knikkende burger die alles slikt wat de politici willen of alles koopt wat de reclamemakers je persoonlijk aanbieden. En door je luiheid krijg je er ook nog geen bal voor terug.