Website moet consument wegwijs maken in mobiel internet

ANP
In 2014 zijn in België 23,45 miljoen gigabytes verbruikt via mobiel internet, een groei van liefst 522 procent in vergelijking met 2012 (3,77 miljoen gigabytes). Mobiel internet boomt, maar toch heeft België nog een achterstand ten opzichte van andere Europese landen. Daarom is vandaag de website surfmobile.be gelanceerd, die de consument moet informeren over mobiel internet.

De website is een initiatief van de FOD Economie, het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) en minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo. "De mobiele trafiek verdubbelt elk jaar", aldus De Croo. "Dat is niet verwonderlijk als men denkt waarvoor men een smartphone nu allemaal gebruikt, zoals een wekker, rekenmachine of gps."

De minister wees ook op het economische belang van mobiel internet. In het plan 'Digital Belgium', dat De Croo onlangs lanceerde en dat van België een digitale topper moet maken, neemt mobiel dan ook een centrale plaats in.

Verbod op koppelverkoop

De jongste jaren is de zogenaamde penetratiegraad - het aantal mobiele abonnementen per honderd inwoners - in ons land sterk gestegen, van 16 procent in 2011 naar 57,5 procent eind vorig jaar. België doet het op dat vlak weliswaar minder dan het gemiddelde van de Europese Unie (66,7 procent in juli vorig jaar).

"We kunnen niet fier zijn op die penetratiegraad", aldus Jack Hamande, voorzitter van de raad van het BIPT. Volgens hem is dat te wijten aan onder meer de latere commercialisering van mobiel internet in België en het verbod op koppelverkoop van toestellen en tariefplannen, dat lange tijd van kracht was.

Ondanks de sterke groei van het verbruik van mobiele data, blijft het gemiddeld maandelijks gebruik redelijk laag: 285 MB per actieve simkaart met mobiele data bij de drie grote operatoren. Ook maken vooral 55-plussers weinig gebruik van mobiel internet.

'De website moet de consument overtuigen van het nut van mobiel internet en enkele taboes doorbreken'

Jean-Marc Delporte, FOD Economie

Gebrek aan vertrouwen

"We moeten de ambitie hebben om verder te gaan", aldus Hamande. "We hebben veel smartphones die goedkoper worden, maar de penetratiegraad van smartphones ligt lager dan de buurlanden. Ook dat is een aandachtspunt." In België bedraagt die graad 47,2 procent in het eerste kwartaal van 2015, tegen 79,3 procent in het Verenigd Koninkrijk, 53,6 procent in Frankrijk en 52,5 procent in Duitsland.

Uit een studie van het BIPT blijkt bovendien dat de consument nog een gebrek aan vertrouwen heeft in mobiel internet, vreest voor een hoge factuur of dat de privacy in het gedrang komt. Om de consument te informeren over de voordelen van dat mobiel internet en het gebruik ervan, is de website surfmobile.be in het leven geroepen.

"De website moet de consument overtuigen van het nut van mobiel internet en enkele taboes doorbreken", zegt Jean-Marc Delporte, topman van de FOD Economie. Op de website kan een maandelijks dataverbruik gesimuleerd worden en staat onder meer informatie over het veilig gebruik van mobiel internet. De website legt voorts ook uit wat 2G, 3G en 4G betekenen, wat het verschil is tussen mobiel internet en WiFi (draadloos internet) en hoe een hoge factuur vermeden kan worden.

De website is de eerste fase van de campagne. In het najaar volgt een ander deel, waarbij de consument tijdelijk gratis mobiel internet kan gebruiken om de mogelijkheden en het voordeel ervan te ontdekken. Daarvoor is al bereidwilligheid bij de operatoren, aldus De Croo, maar de manier waarop dat in zijn werk zal gaan, moet nog bekeken worden.

De minister kwam ook nog even terug op het plan van het Brusselse gewest om een taks te heffen op gsm-masten. "Zo'n belasting is niet verstandig", aldus De Croo. Hij zal met de verschillende gewesten samenzitten, ook in het kader van zijn plan voor ultrasnel internet in België dat hij onlangs voorstelde.