Wat je sociaalnetwerksites allemaal over jou weten

UNKNOWN
Dat privacy op internet een flinterdun gegeven is, is geen nieuws. Maar als je eens opgelijst ziet wat adverteerders precies allemaal over jou te weten kunnen komen, krijg je er toch nog kippenvel van.

Op Google zoeken we naar zaken die ons boeien en waar we geld voor veil hebben, op Facebook delen we onze favoriete tijdbestedingen met de wereld. Leuk om doen, maar vooral van onschatbare waarde voor adverteerders, die heel graag willen weten met welke aanbiedingen ze ons mogen komen lastigvallen.

Bedrijven als Baynote leveren zo gewaardeerde diensten aan de adverteerders in kwestie. Op zijn website schrijft Baynote dat het 'oplossingen voor gepersonaliseerde klantenervaringen' biedt. Lees: Baynote kan aan bedrijven vertellen waarom u in gepersonaliseerde ads pakweg wél reclame voor de jongste Franz Bauer-cd wil, maar niet voor zonnepanelen. Een nuttige service zonder twijfel, maar wel eentje waarvoor Baynote een boel persoonlijke gegevens van de surfers moet oogsten.

Technologiesite Mashable haalt er een ontluisterende grafiek met als voorbeeld Baynote bij, waarop haarfijn uit de doeken wordt gedaan welke info van welke (sociaalnetwerk)site komt. Onder het redelijk dreigende 'I know what you did on the web' wordt het soort gegevens (van de uren waarop u doorgaans online bent over uw profielinfo en locatie tot de mensen waarmee u bevriend bent) helemaal prijsgegeven.

"Vindt u een gepersonaliseerde ervaring oké, als u weet dat het uw gegevens zijn die het verschil maken?", vraagt Mashable zich af. Een vraag die ieder voor zich moet beantwoorden.