Wat als we eens allemaal zouden betalen voor Facebook?

Op het Facebook-startscherm luidt het 'Het is gratis (en dat blijft het ook)', maar Zeynep Tufecki breekt een lans om de sociaalnetwerksite betalend te maken.
Facebook Op het Facebook-startscherm luidt het 'Het is gratis (en dat blijft het ook)', maar Zeynep Tufecki breekt een lans om de sociaalnetwerksite betalend te maken.
Sociaalnetwerksites als Facebook en Twitter zijn zo ingeburgerd (én geliefd?) dat het aanvechten van het gratis-aspect krankzinnig lijkt. Toch doet de Turks-Amerikaanse sociologe Zeynep Tufekci het in een opiniestuk op The New York Times. "Ik wil een klant zijn, geen product", schrijft Tufekci. Het stuk kreeg de ronkende titel 'Mark Zuckerberg, laat mij betalen voor Facebook'.

Tufekci bouwt om haar argument te staven een eenvoudige maar duidelijke redenering op. Iedere gebruiker levert Facebook slechts een luttele 18 eurocent per maand op. Daarvoor stouwt de sociaalnetwerksite onze feeds wel meer en meer vol met advertenties van bedrijven allerhande, gebaseerd op onze persoonlijke informatie.

Aangezien de bezorgdheid omtrent privacybreuken door Facebook en de ergernis rond de advertenties op het platform dag na dag groeien, stelt Tufekci dat veel mensen "maar wat graag 20 cent (18 eurocent, de sociologe redeneert in Amerikaanse dollars, nvdr) aan Facebook of Google zouden betalen, opdat de mediareuzen ons niet meer zo in de gaten zouden houden en dat onze privacy gerespecteerd zou worden."

Tufekci: "Zelfs als slechts een kwart van de 1,5 miljard Facebook-gebruikers een dollar per maand wil betalen, dan zou het bedrijf 4 miljard dollar per jaar genereren."

De academica verwerpt de kritiek dat het gros van de internetgebruikers niet bereid zou zijn te betalen. "Het is omdat we bezeten zijn door het vooroordeel dat alles op het internet gratis moet zijn. Maar met de groeiende wrevel rond de privacy-inbreuken van de mediareuzen zou daar wel eens snel verandering in kunnen komen", schrijft ze. Tufekci geeft het voorbeeld van Netflix: duizenden abonnees in de Verenigde Staten zijn bereid om voor films en series te betalen terwijl internetgebruikers naar hartelust illegaal kunnen downloaden.

Een beslissing als deze zou een historische koerswijziging voor Facebook betekenen, die sinds 2010 op haar startscherm aangeeft: "Het is gratis en dat blijft het ook."

Zeynep Tufekci
Youtube Zeynep Tufekci

'Ik wil een klant zijn, geen product'

Zeynep Tufekci, Turks-Amerikaanse internetsociologe