Waarom Twitter SoundCloud wil/moet overnemen

kos
Dat Twitter de online muziekdienst SoundCloud zou willen overnemen, is nog steeds slechts een gerucht. Maar een eventuele overname lijkt wel een zinvolle stap voor de korteberichtendienst. Al zal er dan heel wat boter bij de vis moeten komen.

Techsite Re/code achterhaalde dat Twitter en SoundCloud een deal aan het beklinken zijn, doch geen van beide bedrijven heeft momenteel zin om dat te bevestigen. Soundwat? SoundCloud is een online dienst om muziek te delen. Noem het een soort YouTube voor audio, die tegenwoordig is uitgegroeid tot een alternatief platform voor artiesten om hun muziek aan de massa aan te bieden. Tegenwoordig telt SoundCloud al een stevige 250 miljoen actieve gebruikers.

Hoe krijg je dat mooi in de mix met een sociaalnetwerk als Twitter? Wel, de redenering is nog niet zo onlogisch. Het beursgenoteerde Twitter wordt verweten dat het niet snel genoeg groeit, zowel op vlak van gebruikers als inzake advertentie-inkomsten. Eind vorige maand kreeg het bedrijf om die reden nog een ferme optater op de aandelenmarkt. Met een dienst als SoundCloud zou Twitter zijn advertentiemachine kunnen inzetten op de massa muziekstreams die er de ronde doen. SoundCloud zelf heeft die advertentiekracht niet in huis.

kos

Twitter en muziek
Dat roept bovendien herinneringen op aan de schromelijk gefaalde Twitter Music-app, die conversaties over muziek wilde bundelen als een nieuwe manier artiesten en nummers te ontdekken. In maart werd de app weer verwijderd. 'Iets met muziek' is niet te min steeds in de Twitteriaanse geesten blijven rijpen. Met een overname van Soundcloud zou dat idee weer vleugels kunnen krijgen. Des te meer omdat een onderzoek begin dit jaar uitwees dat Twittergebruikers SoundCloud-links het vaakst delen van alle bestaande muziekdiensten (inclusief Spotify).

De grote moeilijkheid, zoals steeds met muziek - en media in het algemeen: de licenties. SoundCloud heeft vandaag geen enkele deal met de grote muzieklabels. Het gebeurt nog steeds dat songs zonder toestemming worden geüpload bij SoundCloud. Net die kwestie zorgde bij het ter ziele gegane Twitter Music destijds voor problemen: ook SoundCloud ging er oorspronkelijk deel van uitmaken, maar Twitter moest daarvan afzien omdat de grote muzieklabels geklaagd hadden over de licentieproblemen van de muziekdienst. Misschien kan een reus als Twitter op dat vlak wel voordelige(re) deals beklinken, een beetje naar analogie met hoe YouTube zich nu opgeworpen heeft als 'kanaal' voor heel wat grote entertainmentbedrijven.

Zeepbel
Wat dat moet kosten? Met een appel en een ei zal Twitter alvast niet toekomen. Na een nieuwe kapitaalronde vorig jaar wordt de waarde van SoundCloud momenteel geschat op 700 miljoen dollar. En de kans dat Twitter daar in de onderhandelingen nog een bom geld bovenop moet doen, is reëel. Maar ons buikgevoel zegt dat Twitter wel wat geld veil heeft voor extra gebruikers, een groter advertentiepotenieel en vooral: een positief verhaal. Alles om het woord 'zeepbel' voor enige tijd uit de analyses te zien verdwijnen.