Voortaan kan Facebook u ook persoonlijke advertenties sturen als u Facebook niet gebruikt

Door gewijzigd privacybeleid kan Zuckerberg nu ook langs de kassa passeren voor niet-gebruikers

epa
Voortaan zal het grootste sociale netwerk ter wereld, Facebook, niet alleen aangepaste advertentiecontent tonen aan zijn gebruikers. Ook niet-gebruikers zullen er tegenaan lopen. Dit dankzij een aanpassing in het privacybeleid van het bedrijf.

Tot nog toe werden alleen internetgebruikers mét een Facebookprofiel geconfronteerd met advertenties die zich specifiek toespitsten op hun profiel. Binnenkort zal Facebook dat soort van advertising echter ook kunnen toepassen bij gebruikers die geen lid zijn van Facebook. De reden daarvoor is een wijziging in het advertentiebeleid van de sociaalnetwerksite, met name in de werking van het zogenaamde 'Facebook Audience Network'.

Via dat netwerk stelt Facebook zijn gebruikersgegevens ten dienste van andere website-uitgevers zodat ook die hun advertising beter kunnen afstemmen op individuele bezoekers. In ruil voor het doorspelen van zijn gebruikersgegevens, krijgt Zuckerberg uiteraard een financiële compensatie. Terwijl het 'Facebook Audience Netwerk' tot nu toe enkel de gebruikersinformatie van Facebookleden doorspeelde voor advertentiedoeleinden, zal het binnenkort ook de info van niet-leden ten dienste stellen van andere uitgevers.

Dataverzameling van niet-gebruikers

Hoe Facebook dan aan de gegevens van niet-gebruikers komt? Via cookies en kleine databestandjes die ze opdoen in hun dagelijks surfgebruik. Voor die cookies moeten de gebruikers wel expliciet hun toestemming geven. Om in dat verband alles sluitend te maken (lees: conform de privacywetgeving) zal Facebook ook zijn privacybeleid bijspijkeren. Mensen die voor het eerst op Facebook komen, krijgen een nieuwe cookiebanner te zien, die aangeeft wat voor informatie Facebook via het gebruik van cookies allemaal verzamelt. Voor de advertenties op andere sites, verschuilt Facebook zich achter aparte cookiekadertjes.

Voor wie niet van dit soort advertenties gediend is, is er wel altijd een manier om eraan te ontsnappen. Wie op de advertentie in kwestie klikt, krijgt de optie die uit te schakelen. Ook de instellingen rond het advertentiebeleid kunnen door de gebruiker worden aangepast.

belga

België als uitzondering

De updates gelden in de hele wereld, behalve in België. "België vormt een uitzondering door het voorlopige vonnis van vorig jaar in de rechtszaak over het gebruik van de zogenoemde veiligheidscookie 'datr'", laat Facebook weten. 

Het probleem dat onze privacycommissie is dat het 'datr'-bestandje ervoor zorgt dat ook niet-gebruikers een deel van hun persoonlijke informatie prijsgeven. Telkens een niet-gebruiker op een publiek toegankelijke Facebookpagina terechtkomt, hecht het bestandje zich aan de browser van die gebruiker, waarna het het verdere surfgedrag van die gebruiker kan opvolgen. Volgens de Belgische commissie is dat een schending van de privacy. 

"De 'datr'-cookie is een veiligheidscookie", reageert de sociaalnetwerksite. "Facebook gebruikte deze cookie onder meer om het platform en gebruikers te beschermen tegen hackers. Deze cookie wordt niet gebruikt om te adverteren en wordt niet geactiveerd door sociale plug-ins, zoals 'like'-knoppen op andere websites. Deze cookie heeft ook niets te maken met het nieuws dat Facebook vandaag heeft bekendgemaakt."

De rechtszaak loopt momenteel nog in hoger beroep, maar Facebook houdt zich toch aan het voorlopige vonnis dat dateert van november. Toen verloor Facebook de zaak. "Ook al heeft deze rechtszaak niets te maken met wat we vandaag bekendmaken, is het voorlopig niet mogelijk om deze nieuwe diensten in België aan te bieden aan niet-gebruikers", klinkt het nog bij Facebook, dat zegt te hopen op een spoedige oplossing.

Omdat ons land op dit moment in rechtszaak ligt met Facebook over het beruchte 'datr'-bestandje, moet het bedrijf voor ons land waarschijnlijk een aangepaste strategie bedenken