Vakantiebestemmingen proberen toeristen vaker te lokken met hulp van influencers

rv
Toeristische bestemmingen schakelen steeds vaker sociale media in om vakantiegangers aan te trekken. Ze nodigen mensen uit met veel volgers op de sociale media, zogenaamde ‘influencers’, voor een rondreis. En die zetten dan hun ervaringen via foto's, filmpjes en artikels online. Sommige jonge mensen maken daar zelfs hun job van. VTM NIEUWS ging mee met vijf Vlaamse influencers naar Saalbach in Oostenrijk.

Reclame

De regio betaalde deze vijf bloggers hun reiskosten volledig terug maar soms gaat het nog veel verder. Toeristische bestemmingen betalen sommige influencers tot een paar honderd euro voor één enkele post op sociale media. De Vlaamse regering wil dan ook strenge regels.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) lanceerde eerder deze maand richtlijnen waarbij iedereen die iets gratis krijgt of ervoor betaald wordt en een bericht online plaatst, er expliciet ‘RECLAME’ moet bijzetten. Boetes zouden zelfs tot 400.000 euro oplopen. Maar de regels zijn opnieuw ingetrokken, de minister gaat deze maand samenzitten met de sector want volgens veel influencers is het een doodsteek voor hun werk."




9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Benny De Keyzer

    "volgens veel influencers is het een doodsteek voor hun werk": welk werk? Die gasten doen niks en kunnen niks, je vraagt je af waarom die zo veel volgers hebben...

  • Valentin Valmont

    Een goede influencer is en vorm van reclame of media dat langer de aandacht kan vasthouden zoals pac-pac.eu reeds bewezen heeft.

  • Peter Buyck

    Inderdaad Daniel. Televisie en film zijn grotere influencers dan gedacht. De 101 dalmatiërs... kwamen uiteindelijk allemaal in het dierenasiel terecht. Gaat Jan fietsen, dan kruipt Vlaanderen op de fiets. Is de bedrijfscomputer van Peter een Apple, dan wil iedereen een Apple. Ach en volgende maand is het een Dell of HP, ... Daarom 'soapserie'... één langgerekte reclame voor tientallen producten en diensten... met een aantal verhaallijnen rond...

  • Renaat Moerman

    Maar de grootste ééncelligen in het verhaal zijn wel die "volgers".

  • Daniel Wouters

    Het verschijnsel bestaat al tientallen jaren het noemt TV,toen in de jaren 60 de tv serie Lassie werd uitgezonden verschenen de Collie's in het Vlaams straatbeeld, de bekeken reisprogramma's zijn alle gesponsord,en wat politiek betreft de. VRT tracht U te beïnvloeden in een bepaalde richting,niks nieuw onder de zon dus..