Telecomprovider Dommel stopt ermee: duizenden klanten zitten vanaf volgende week zonder internet

Getty Images
Na een dispuut met Proximus zet virtuele telecomoperator Dommel vanaf zondag alle diensten stop. Duizenden klanten blijven verweesd achter: in amper vier dagen tijd moeten zij op zoek naar een andere provider. 

Virtuele telecomoperator Dommel - en bij uitbreiding Franstalige zusterdienst Billi - is al ruim een jaar verwikkeld in een conflict met Proximus. De provider gebruikt het netwerk van Proximus om telefonie- en internetabonnementen aan te bieden, maar zou volgens Proximus de facturen niet betaald hebben. Proximus besliste daarom begin in januari al om het contract stop te zetten. 

Er werd ook een juridische procedure opgestart, die vorige week eindigde met een uitspraak van het Antwerpse hof van beroep. Het hof gaf Proximus gelijk en noemde de beslissing om het contract stop te zetten gerechtvaardigd. 

Zonder internet

Na zondag 31 maart zullen alle klanten van Dommel dus zonder internet- of gsm-abonnement zitten. Zij werden pas vandaag ingelicht per mail en moeten binnen enkele dagen op zoek naar een nieuwe provider. Volgens IT-vakblad Data News zouden de operatoren samen ongeveer 12.000 mobiele klanten en zowat 10.000 klanten voor vast internet en vaste telefonie hebben.

Voor velen van hen kwam het nieuws als een verrassing. “Lekker professioneel in elk geval, je moet op dit moment maar eens op reis zijn voor een week of twee”, schrijft een Dommel-klant online. “Moeten ze dat nu echt de laatste week bekend maken?”, vraagt een andere zich af.

Klachten

Ook de Ombudsdienst voor Telecommunicatie zou meerdere vragen en klachten hebben ontvangen over de stopzetting. “Gezien de korte termijn is het belangrijk dat de duizenden klanten van Dommel en Billi zo snel mogelijk een nieuwe operator opzoeken”, luidt het advies. 

Klanten kunnen overigens hun telefoon- en gsm-nummer wel degelijk behouden als ze een nummeroverdracht regelen met behulp van een andere provider. 

Simon November, de woordvoerder van Test-Aankoop laat weten dat de klanten normaal recht hebben op een overgangsperiode van één maand. De consumentenorganisatie dringt bij beide telecomoperatoren aan om hun klanten drie maanden de tijd te geven om over te stappen. Omdat ook het bedrijf achter Dommel, Schedom nv, dreigt te verdwijnen, is de kans echter klein dat die overgangsperiode er ook daadwerkelijk komt. 

“Monopolist”

In het bericht aan klanten zeggen Dommel en Billi nog wel op zoek te zijn naar alternatieve toeleveranciers. Maar daar hebben ze minstens “enkele weken” voor nodig.

De virtuele operatoren schuiven de schuld in de schoenen van Proximus, volgens het bedrijf “
een stevige monopolist die zijn best doet om de toegang tot het telefoonnetwerk [...] te beperken voor virtuele operatoren.”




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Rene Dannau

    de schuldige is Proximus die alleen heerser wil zijn en geen concurrentie duld en zo hun klanten zeer hoge tarieven aansmeert maar wat wil je er zitten postjes pakkers in de beheerraad, in de buurlanden zie je geen torenhoge kosten zoals hier.

  • Gino Denil

    Misschien is de meest handige optie voor Dommel gebruikers om over te schakelen naar EDPNET. Goedkoper dan Proximus. Zitten op hetzelfde Proximus netwerk. Gebruiken dezelfde hardware. Dus omschakelen kan niet veel kosten mee brengen. Geen download limiet. En goede klantenondersteuning.

  • Ronny Biesen

    Denk ook dat Proximus oorzaak is van vele problemen, maar op zijn minst moet Dommel zijn facturen ook betalen, net als de klant aan Dommel betalen moet.

  • JORIS NIJS

    Ze zitten toch al op het netwerk van Proximus. Dat die dan maar een overgangsperiode regelen...

  • Jozef Van Schuerbeeck

    Goedkopers is niet altijd slechter, maar in dit geval zeker wel.