Spotify maakt zich klaar voor de oorlog met Apple en haalt opnieuw 500 miljoen dollar op

Streamingdienst nu meer dan 8 miljard dollar waard

REUTERS
Het belooft hard tegen hard te worden in de oorlog om de streaminggebruiker. Volgens de Wall Street Journal heeft het Zweedse Spotify, amper een dag na de aankondiging van concurrent Apple Music, een nieuwe investeringsronde afgesloten waarin het het hallucinante bedrag van 526 miljoen dollar (465 miljoen euro) heeft opgehaald.

Het mag duidelijk zijn dat Spotify niet bij de pakken wil blijven zitten nu de concurrentie in de streamingmarkt steeds groter wordt. Want ook al tweette topman Daniel Ek maandagavond niet meer dan 'Oh ok' als reactie op de aankondiging van Apple Music, de verwachting is wel dat de Zweden de concurrentie in hun portemonnee zullen voelen.

Daarom lanceerde Spotify al in april een nieuwe investeringsronde waarop grote internationale equity firms op konden intekenen. En met succes, aldus de Wall Street Journal. Spotify sloot de inzamelronde gisteren af op 526 miljoen dollar, waardoor het bedrijf nu in totaal 8,4 miljard dollar (7,4 miljard euro) waard is, tegenover 5 miljard dollar (4,4 miljard euro) in september. Dat is bijvoorbeeld meer dan het dubbele van concurrent Pandora.

Toch betekent de extra financiering niet dat de zorgen voor Spotify voorbij zijn. Het bedrijf maakt, net als zijn concurrenten trouwens, nog altijd fors verlies, ondanks 15 miljoen betalende gebruikers. Bijna 70 procent van de inkomsten worden dan ook uitbetaald aan de grote labels en hun artiesten in de vorm van auteursrechten en royalties. Spotify is daarom volop op zoek naar andere manieren om zijn 45 miljoen niet-betalende klanten geld op tafel te laten leggen voor hun abonnement. Het bedrijf experimenteert zo bijvoorbeeld steeds meer met video en podcasts.

Apple-CEO Tim Cook (r.) en Jimmy Iovine kondigden maandag Apple Music aan.
AP Apple-CEO Tim Cook (r.) en Jimmy Iovine kondigden maandag Apple Music aan.