Spotify betaalde voorschot van miljoenen dollars aan Sony

REUTERS
Hoe platenfirma's geld verdienen aan streamingdienst Spotify was lange tijd niet duidelijk. Maar een contract tussen Spotify en Sony, dat technieuwssite The Verge kon inkijken, brengt nieuwe inzichten.

Spotify betaalde Sony nog voor de lancering van de streamingdienst 25 miljoen dollar om twee jaar de muziekcatalogus van de platenfirma te mogen gebruiken. Daar kwam optioneel nog eens 17,5 miljoen dollar bij voor een derde jaar.

Gunstclausules

Naast de voorschotten bulkt het contract ook nog van andere voordelen voor Sony Music. Zo is er een 'Most Favored Nation'-clausule. Sluit Spotify een gunstigere deal met een ander label, dan moet de streamingdienst het verschil, berekend op het procentuele marktaandeel van de platenfirma's, bijbetalen aan Sony.

Het wordt pas helemaal handig wanneer blijkt dat de clausule ook wordt toegepast op de berekening van de voorschotten. Spotify kan simpelweg geen betere deal met een andere platenfirma afsluiten, zonder Sony daar van te laten meegenieten.

Advertentieruimte

En er is nog meer. Zo is er ook in het clausule opgenomen dat Spotify 9 miljoen dollar aan advertentieruimte aan Sony moet geven. De waarde van die advertentieruimte is dan ook nog eens aan een voordeliger tarief berekend én mag door Sony doorverkocht worden met winst. Toch één klein pluspuntje voor Spotify: wordt de reclame doorverkocht, dan krijgt het 15 procent van de inkomsten van de verkoop.

Geld naar artiesten?

Het blijft de hamvraag hoeveel Sony precies krijgt per gestreamd nummer. Platenmaatschappijen zouden 60 procent van de bruto-omzet krijgen, die Spotify met hun muziek verdient. Daarnaast is er nog een andere, bijkomende clausule, die Sony van een minimumvergoeding verzekert, ook al wordt er minder gestreamd.

Of het geld dat Sony via voorschotten int ook bij artiesten terechtkomt, is nog maar de vraag. Volgens Rich Bengloff, voorzitter van de American Association of Independent Music, wellicht niet: "Ik werkte bij grote platenmaatschappijen en bij kleinere onafhankelijke labels. Vaak werd geld uit onrechtstreekse inkomsten niet met artiesten gedeeld", zegt hij aan The Verge.

Taylor Swift haalde eind vorig jaar haar muziek van Spotify, omdat de zangeres klaagde dat ze te weinig geld kreeg van de streamingdienst. Maar misschien is Spotify niet de enige schuldige in dit verhaal.