Pornosterren lanceren campagne #PayForYourPorn tegen illegaal downloaden

ANP
Enkele pornosterren, gesteund door het productiehuis Adult Empire, zijn een campagne gestart om fans aan te moedigen te betalen voor de films die ze bekijken. De porno-industrie heeft zwaar te lijden onder het illegaal downloaden van het internet, meldt de krant The Guardian.

Net als gewone films wordt porno steeds meer illegaal gedownload. Maar als de fans willen dat de porno-industrie overleeft, moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen, klinkt het.

"We bevinden ons in een moelijkere situatie dan andere media", zegt Megan Wozniak van Adult Empire. "Jammer genoeg hangt er nog steeds een stigma aan porno. We weten dat we nooit op hulp moeten rekenen van hogere instanties. Daarom hebben we beslist zelfs deze actie te lanceren."

"Betere kwaliteit en meer veiligheid"
"Niet alleen de productiehuizen en de acteurs hebben er baat bij als de fans voor de films betalen", luidt het. "De aankoop garandeert de fans een betere kwaliteit, meer veiligheid én bevordert de productie van nieuwe films."

Porno-actrice Jessica Drake is een van de drijvende krachten achter de campagne. "Ik kan getuigen van de nefaste gevolgen van het illegaal downloaden", zegt ze. "Dit is diefstal, en dat is een serieuze criminele activiteit."

Samuel L. Jackson
Opmerkelijk is dat de campagne gelanceerd wordt op een moment dat acteur Samuel L. Jackson met een opmerkelijke uitspraak over de pornosite RedTube verontwaardiging uitlokte bij porno-acteurs. Hij noemde de site "een van de beste verwezenlijkingen in de populaire cultuur van de voorbije vijftig jaar". Pornoster Catalina Cruz riep intussen al op tot een boycot van Jacksons films. "Deze sites hebben het potentieel om een hele sector te vernietigen", zei ze.

Toch staat ook de porno-industrie voor belangrijke veranderingen, menen sommigen. Porn.com-oprichter David Kay, die zegt achter de campagne te staan, schakelde jaren geleden over op het YouTube-model met uploads door gebruikers en gratis streaming. Volgens hem houdt het pay-per-viewmodel van zijn site veel producenten in leven, omdat een deel van de advertentie-inkomsten naar hen doorstroomt.

"Net zoals de film- en muziekindustrie zich hebben moeten aanpassen, moeten ook wij dat doen", zegt Kay. "De sector moet Netflixprijzen aannemen, van 7 tot 10 dollar per maand. Wij stapten maanden geleden over op deze prijzen en zijn nog een van de weinige bloeiende bedrijven in de sector."

Jessica Drake is een van de drijvende krachten achter de campagne.
Wikimedia Commons/Toglenn Jessica Drake is een van de drijvende krachten achter de campagne.