Ook Ben & Jerry's stopt met adverteren op Facebook

ANP XTRA
IJsmerk Ben & Jerry's stopt vanaf 1 juli met adverteren op Facebook en Instagram. De boycot is onderdeel van de campagne  #StopHateForProfit (Stop de haat voor winst) die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Hierbij wordt de socialmediagigant opgeroepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten.

De  #StopHateForProfit-campagne neemt het Facebook onder meer kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting Black Lives Matter-demonstranten. 

Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.

Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering. Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia gingen Ben & Jerry's al voor.

Facebook laat weten de beslissing van de merken te respecteren. De techgigant belooft zich te blijven inzetten om haatdragende berichten van het platform te verwijderen. In een eerdere verklaring van Facebook staat dat het bedrijf nog stappen te zetten heeft om “gelijkheid en veiligheid voor onder meer de zwarte gemeenschap te stimuleren”, en daarover in gesprek wil gaan met burgerrechtenorganisaties.




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Paul Philippaerts

    Vermits facebook geen belastingen betaalt op zijn reclameinkomsten zouden die ook niet aftrekbaar moeten zijn. Dan zou die comedie snel afgelopen zijn en de staatskas eindelijk krijgen waar ze recht op hebben. Er zou snel een vlaams facebook komen

  • Jeanke Tibo

    Ik begin een boycot tegenover commerciele bedrijven die zich nu profileren want het komt hen goed uit. Een bedrijf moet een product produceren en moet zich op alle anderen vlakken neutraal te gedragen (niet pro niet anti).