Online controle faalt: jongeren kunnen zonder problemen alcohol bestellen via bol.com

ANP
Jongeren kunnen online zonder veel problemen aan alcohol komen. Pakketbezorgers moeten controleren op leeftijd, maar het systeem is zo lek als een zeef. Dat blijkt uit een steekproef van de Nederlandse vlogger Sven van der Meulen van Vrije Vogels. Bol.com, de webshop waar hij de drank bestelde, reageert geschrokken.

Van der Meulen (22) liet de alcohol op zes verschillende momenten thuis in Meppel bezorgen en filmde dat met de verborgen camera. Het ging in alle zes de gevallen om andere bezorgers, en om verschillende soorten drank, van bier tot sterke drank. De vlogger bestelde de flessen drank via bol.com bij Albert Heijn en Gall&Gall, zij werden in alle gevallen bezorgd door Dynalogic.

Vijf keer nam Van der Meulen de alcohol zelf in ontvangst. Volgens de door de betrokken partijen gehanteerde alcoholrichtlijn NIX18 checkt de bezorger bij personen tot 25 jaar de identiteit, maar dat gebeurde slechts in twee gevallen. In de andere drie gevallen werd de alcohol zonder problemen bij hem achtergelaten.

De zesde keer liet Van der Meulen de deur open doen door een 15-jarig familielid. Die mag sowieso geen alcohol in ontvangst nemen, omdat hij jonger is dan 18. Toch droeg de bezorger de doos met flessen drank aan hem over. Zijn leeftijd kwam niet ter sprake.

Geschrokken

Bol.com, dat de service sinds deze maand aanbiedt, zegt in een reactie geschrokken en verrast te zijn door de resultaten. Bol.com heeft meteen navraag gedaan bij de leveranciers. Dat zijn in dit geval Albert Heijn en Gall&Gall, ketens die al langer drank bij mensen thuis bezorgen. “Als wij er geen vertrouwen in hebben dat een verbetering kan plaatsvinden, dan kunnen we besluiten de samenwerking te stoppen. In dit geval wordt er direct actie ondernomen en vertrouwen wij erop dat het incidenten betreft.”

Albert Heijn en Gall&Gall hebben met bezorger Dynalogic contact opgenomen om te kijken hoe het in dit geval fout kon gaan. “Elke fout is er één te veel.” De winkelketens zeggen dat op de bezorging wekelijks controles plaatsvinden door Bureau Nuchter. “Daarbij ligt het nalevingspercentage gemiddeld een stuk hoger.” De bezorgers zouden allemaal een digitaal opleidingsprogramma hebben gevolgd om de regels onder de knie te krijgen.

Onder de leus NIX18 strijdt de overheid tegen drinken onder de 18 jaar.
- Onder de leus NIX18 strijdt de overheid tegen drinken onder de 18 jaar.

Verbieden

Voorlichtingsinstituut STAP roept de overheid op om alcoholverkoop via internet te verbieden. “Je ziet hoe makkelijk het is voor jongeren om alcohol in handen te krijgen. Wij wisten dat al uit andere onderzoeken, en deze beelden bevestigen dat.”

Nederlands SP-Kamerlid Henk van Gerven vindt dat de NVWA moet ingrijpen als blijkt dat het toezicht tekort schiet. Hij wijst op de positie van de pakketbezorger in dit verhaal. Die is verantwoordelijk voor de controle. “Dat is kwetsbaar. De tijdsdruk is hoog en ik kan me voorstellen dat, als je alleen voor de deur staat, de discussie niet prettig is.”




35 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • herman van cauter

    Alles blijft dus zoals het al 50 jaar is ! Wij stuurden een ouder iemand om drank naar de supermarkt en lieten het ons smaken ! En bol.com moet niet te hard v/d toren blazen, ze namen de goedkoopste distributeur. Deze werkt dus met minder mensen om een ronde af te werken en zo de prijs te drukken, voor controle is er dan geen tijd !

  • franky van steenberghe

    @Tom de Bondt nagel op de kop bezorgers hebben echt geen tijd om effe te wachten tot iemand komt open doen om dan nog even terug te gaan achter paspoort. Deze mensen moeten soms tot 80 klanten gemiddeld per dag doen

  • Ronny Cuypers

    Zoals voorspeld.

  • johan vandeweghe

    ze zijn al jaloers de geldhonden van de te hoge taxen hier in ons ? land goedkoper elders bestellen mensen en in luxemburg

  • Tom De Bondt

    Ik vrees dat de bezorgers heel hard onder de stress staan en als ze geen pakketjes bezorgen gestraft worden. En natuurlijk klaagt de klant (in 99% van de gevallen correct) ook nog eens aan de bezorgservice dat hij of zij zijn pakketje niet heeft gekregen...