Nieuw sociaal netwerk mikt op '1 procent aan de top'

thinkstock
De Zweedse ondernemer Erik Wachtmeister heeft het nieuwe sociaal netwerk Best of All Worlds gelanceerd. De site mikt op "de 1 procent aan de top", aldus Wachtmeister. In 2004 lanceerde hij al aSmallWorld, een van de eerste sociale netwerken waarmee hij ook mikte op een exclusief publiek. Die site kon echter niet op tegen de concurrentie met Facebook.

Op de site zouden voor de start al 20.000 leden geregistreerd zijn. Met Best of All Worlds mikt Wachtmeister op "de 1 procent internetgebruikers die in hun domein aan de top staan: zakenbankiers, communicatie- en medialui, mode-ontwerpers, politici... Het gaat niet om de jetset of rijken, maar gesofisticeerde mensen met een goede smaak."

Gebruikers zullen op Best of All Worlds kunnen zoeken naar evenementen en contacten, wat volgens Wachtmeister een verbetering is in vergelijking met Facebook. Die site heeft zich, volgens hem, "naar het verleden gekeerd", en geeft "niet-structurele informatie over wat je vrienden gedaan hebben".

Tegen het Franse persagentschap AFP zei hij dat hij eerder hoopt op drie miljoen leden dan op één miljard, een sneer naar Facebook. De site is enkel toegankelijk op uitnodiging. Hoe en wanneer hij winst gaat maken, verduidelijkte Wachtmeister niet.