Ga naar de mobiele website
^ Top

Model omstreden Dove-reclame reageert: "Ik ben geen stil slachtoffer van een foute beautyreclame"

Facebook Dove
Het beautymerk Dove heeft zaterdag excuses aangeboden voor een omstreden reclamecampagne op Facebook. Dove postte er een reeks foto's van een zwarte vrouw die haar kleren uittrekt, en vervolgens blank wordt na Dove-zeep te hebben gebruikt. Het leidde meteen tot woeste reacties op de sociale media. Inmiddels heeft ook een van de modellen, Lola Ogunyemi, gereageerd op de controverse.

"Ik had er naar uitgekeken om deel uit te maken van de reclame en om de kracht en schoonheid van mijn ras te promoten, dus toen de reclame met wereldwijde woede werd ontvangen, was dat erg ontstellend", schrijft Lola Ogunyemi, het donkere model, in The Guardian. "Als ik ook maar de kleinste indicatie had gehad dat ik als inferieur zou worden afgebeeld, als de 'voor' in een 'voor- en na-shoot', dan had ik direct bedankt. Ik zou meteen gestopt zijn, aangezien dat tegen alles ingaat waar ik voor sta. Maar de ervaring die ik met het Dove team had was positief. Ik had een leuke tijd op de set, alle vrouwen die zijn gefilmd begrepen het concept en het doel: om met onze verschillende huidskleuren aan te tonen dat elke huid zachtheid verdient."

Black Girl Magic

"We vonden het een leuk idee om huidkleurige t-shirts te dragen en elkaar te worden. We wisten niet precies hoe de definitieve versie eruit zou komen te zien, noch wie van ons er precies in te zien zou zijn, maar iedereen had het naar haar zin tijdens het opnameproces. Ook ik. Toen de eerste 13 seconden durende Facebookreclame werd gelanceerd met mij, een blanke en een Aziatische vrouw, vond ik het fantastisch, net zoals mijn vrienden en familie. Mensen feliciteerden me met het feit dat ik als eerste aan bod kwam, omdat ik er geweldig uitzag en omdat ik Black Girl Magic representeerde. Ik was trots."

Voorbarige conclusie

"Ik begrijp hoe de snapshots die de ronde doen op het web zijn verkeerd zijn geïnterpreteerd, aangezien Dove in het verleden voor dezelfde zaak is aangeklaagd (zie onderaan, red). Er is een gebrek aan vertrouwen en het publiek had gelijk met haar woede. Maar ik kan ook zien dat die beelden niet het hele verhaal vertellen: veel is weggelaten waardoor mensen te snel naar een voorbarige conclusie springen."

"Ik ben niet slechts een stil slachtoffer van een foute schoonheidscampagne. Ik ben sterk, ik ben mooi en ik zal niet worden uitgewist."

Lola Ogunyemi

Creatieve visie verdedigen

Volgens het model vertelt de televisieversie van de reclame, die ook veel langer duurt, wel het hele verhaal. Ze hekelt Dove voor het buigen onder de publieke opinie zonder dat het bedrijf opkomt voor de modellen en zonder dat het een poging doet om het in de controverse verloren gegane verhaal terug op het voorplan te brengen. "Ik ben het eens met Doves reactie om haar verontschuldigingen aan te bieden, maar ze konden ook hun eigen creatieve visie verdedigen en hun keuze om mij daarbij te betrekken, een zwarte vrouw met een donkere huid als het gezicht van hun campagne", schrijft Ogunyemi. "Ik ben niet slechts een stil slachtoffer van een foute schoonheidscampagne. Ik ben sterk, ik ben mooi en ik zal niet worden uitgewist."

"Doel gemist"

Dove, dat onderdeel is van multinational Unilever sloeg mea culpa via Twitter nadat er bakken van kritiek op de recame waren gekomen. "Onze foto's die we recent gepost hebben, hebben hun doel helemaal gemist: ook vrouwen met een andere huidskleur in onze campagne betrekken. We betreuren ten zeerste wat deze afbeeldingen hebben veroorzaakt".

Veel twitteraars zeggen onomwonden dat ze nooit meer Dove-producten zullen kopen.

Al eerder in de fout

In 2011 maakte Dove al een slechte beurt op de sociale media, zie onder. Een model met Afrikaanse roots, stond zij aan zij met een collega van latina-afkomst en een blank model. Boven hen stonden twee panelen met 'voor' en 'na'. Zo werd de indruk gewekt dat door Dove te gebruiken de gebruikster een lichtere huid krijgt.




17 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Françoise Stevens

    Misschien eerst het volledige filmpje bekijken alvorens te reageren. Media laten je geloven wat ze willen en jullie baseren jullie opinie op wat de media je wil laten zien...

  • Frank De Rycke

    Doe dit in de omgekeerde richting Dove ...wedden dat er niet gezeverd word ! Bende kleine kinderen zeg pffff

  • ISABEL FRANCOIS

    Misschien kan Dove een zeepje maken waar je een tintje van krijgt?(yes please!)Ik zal het er niet voor laten om Dove te gebruiken,als 'blanke' moet je steeds maar politiek correct zijn en op je woorden passen of je wordt te pas en te onpas verweten racist te zijn.En nu ga ik nog een kopje zwarte koffie drinken..als dat nog mag?

  • vumilia namushosi

    'k Ben beschaamd om toe te geven maar ik moest er eerst mee lachen. Voor een merk als Dove, denk ik dat dit wel een grote foute pr-stunt is. Het niveau is laag en ik denk al helemaal niet dat dit op tv zal komen.

  • stijn mertens

    Nog effe en bouwbedrijven mogen geen zwarte opvulgrond meer aanbieden.

Meld een bug