Ga naar de mobiele website
^ Top

Irritante reclame in uw mailbox? Met deze tips voorkomt u spam

Wat te doen tegen spamberichten in uw mailbox?
Thinkstock Wat te doen tegen spamberichten in uw mailbox?
In anderhalf jaar tijd heeft de Federale Overheidsdienst Economie meer dan 500 meldingen ontvangen van ongewenste reclame per e-mail. Daarom verspreidt het deze tips om spam in uw mailbox te voorkomen of wat u best kan doen wanneer uw inbox al vol spam zit.

Onder spamberichten worden ongewenste en irritante reclamemails verstaan. Te onderscheiden van zogenaamde phishing- of oplichtingmails. "Het gaat hier dus over het fenomeen waarbij je e-mailadres overstelpt wordt met reclame voor producten/bedrijven waar je soms nog niet eens van gehoord hebt. Het gaat om allerlei soorten reclame voor heel veel verschillende producten. Er is geen lijn in te trekken", legt Johan Verbelen van de FOD Economie uit.

Maar hoewel iets minder 'gevaarlijk' dan echte oplichting, zorgt spam ook voor heel wat problemen. Naast wrevel brengt het ook tijdverlies met zich mee voor consumenten en kosten voor ondernemingen en telecomoperatoren: downloaden van de spammails, lezen, deleten, filtersoftware installeren, ... 

Bedrijven verzamelen en verkopen uw e-mailadres

Bovendien wordt spam ook beschouwd als een inbreuk op uw privéleven (ongebreidelde en ongevraagde verzameling van e-mailadressen). En vaak bevatten spamberichten illegale inhoud, zoals verboden reclame voor geneesmiddelen of namaak.

De FOD Economie startte begin 2016 met een nieuw meldpunt. Het aantal meldingen in 2016 was 340, en halfweg 2017 staat dit aantal op 170. "Met andere woorden: het aantal meldingen blijft stabiel, maar is wel aanzienlijk", aldus een woordvoerder aan onze redactie.
 
"Door de groei van het internet zijn er meer bedrijven die zich bezighouden met het 'verzamelen' van e-mailadressen om ze dan te verkopen aan reclamebedrijven die de mails sturen: vandaar het belang om voorzichtig om te springen met je e-mailadres."

Door de groei van het internet zijn er meer bedrijven die zich bezighouden met het 'verzamelen' van e-mailadressen om ze dan te verkopen aan reclamebedrijven die de mails sturen

Johan Verbelen, FOD Economie

Hoe vermijdt u spam?

Om te voorkomen dat uw e-mailadres overspoeld wordt met ongewenste reclame, neemt u best de volgende tips in acht:

- Geef uw e-mailadres niet zomaar aan eender wie. Zo verkleint u de kans dat uw e-mailadres verspreid raakt en (ongewild) gebruikt wordt voor bijvoorbeeld ongewenste nieuwsbrieven of spamberichten.

- Maak een twee e-mailadres aan. Niet alle e-mailservices zijn natuurlijk spam. Maak daarom een tweede e-mailadres aan voor inschrijvingen op nieuwsbrieven, deelnames aan wedstrijden of forums en om online aankopen te doen.

- Twijfels over afzender? Open e-mail niet. Als u twijfels hebt over de oorsprong van een e-mail of over de identiteit van de verzender, open de e-mail dan niet, beantwoord hem niet en klik niet op de linken. Open bijgevoegde bestanden zeker niet: sommige ongewenste reclamemails willen u geen product te doen kopen, maar willen uw persoonlijke gegevens bemachtigen of uw computer infecteren met een virus.

- Geef de e-mailadressen van anderen niet zomaar door aan derden zonder hun toestemming. Zorg ervoor dat de e-mailadressen van uw contactpersonen niet zichtbaar zijn als u een e-mail stuurt naar heel wat personen tegelijk. Zet hun e-mailadressen in blind copy (Bcc/Cci).

- Installeer een goed antivirus- en antispamprogramma en voer regelmatig een update uit.

(lees verder onder de afbeelding)

REUTERS

Zit uw mailbox al vol met spam?

Hebt u toch al regelmatig last van spamberichten in uw mailbox? Dit is wat u kan doen om het aantal spamberichten terug te dringen:

- Gebruik een antispam-software die u helpt af te geraken van ongewenste e-mails en nieuwsbrieven.

- Schrijf u uit, maar wel alleen wanneer de verzender betrouwbaar is. Is de verzender van de e-mail betrouwbaar en wilt u geen e-mails meer ontvangen van dat bedrijf (bijvoorbeeld de nieuwsbrief van een krant), dan kunt u zich uitschrijven. Maar als u de verzender niet kent en vermoedt dat het om een frauduleuze mail gaat, dan klikt u best niet op "uitschrijven", maar blokkeert u het e-mailadres: markeer het adres als 'ongewenste e-mail' en maak de prullenmand van uw mailbox regelmatig leeg.

- Meld de ongewenste e-mails aan het meldpunt van de FOD Economie via meldpunt.belgie.be.

Meer over



5 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • BB VdB

    Maak een 2de email-adres, voor bestellingen en andere zaken en je huidig voor belangrijke dingen.. veel beter!

  • mieke jansens

    als je je uitschrijft komen er meer !!!niet doen!!!!! spam en antispam heeft geen nut.. ze omzeilen dat telkens

  • pridolli in sumava

    Sommige organisaties, scholen, stedelijke diensten, instellingen ... ene versturen berichten naar iedereen tegelijk. Ondanks de vraag om mededelingen anders te versturen, gaan ze ermee door.

  • joan lute

    Zelf gebruiken we inbox van Google en dit programma bundeld je e-mailadressen en filtert alle soorten mail in categorieën zoals reservaties, spam, updates, facturen enz enz. De map spam en prullenbak ledigt zich om de maand automatisch.

  • Lisette van Dijk

    Ik gebruik een goed spamfilter en heb al jaren geen spam meer.

Meld een bug