Hoe Vero in enkele dagen de populairste maar tegelijk ook meest gehate sociale media-app werd

Thinkstock
Het staat op nummer 1 bij de gratis apps in de Appstore en je hebt bekende YouTube- en Instagramsterren er vast al reclame voor zien maken: Vero. De app wil graag Facebook, Twitter en Instagram in één zijn, zonder de irritante advertenties of algoritmes. Maar door de grote populariteit kampt de app met heel wat groeipijnen.

Vero is niet nieuw, de app is al drie jaar op de markt en promoot zichzelf als het sociale netwerk dat je jezelf laat zijn. De app is nu razend populair omdat heel wat vloggers en Instagrammers Vero promoten bij hun volgers. Vorige week haalde de app alleen al in de Verenigde Staten een half miljoen nieuwe gebruikers binnen. Gevolg: de app bezwijkt onder zijn eigen populariteit en de servers van het platform crashen constant.

Wie zit achter Vero?

De schatrijke Libanese zakenman Ayman Hariri heeft de app in 2015 in het leven geroepen omdat hij zich ontzettend stoorde aan advertenties op Facebook en Twitter. Zijn belofte was dat Vero gratis zou zijn voor de eerste miljoen gebruikers. Maar om het advertentievrij te houden, zou je na die kaap moeten betalen om lid te worden. Intussen heeft het bedrijf laten weten dat je de app nog steeds gratis kan downloaden, ook al werd die kaap al lang bereikt. 

Verschillen en gelijkenissen

De app vertoont veel gelijkenissen met de concurrentie, maar het zijn vooral de verschillen die Vero doet opvallen. De newsfeed wordt chronologisch – en niet met een algoritme zoals bij Instagram en Facebook – opgebouwd. Dit neemt de frustratie weg dat je enkel de updates van dezelfde 12 mensen te zien krijgt, ook al heb je meer dan 200 vrienden. En je vindt er geen advertenties op. Daarnaast kan je net als bij Facebook tekst en links posten, maar ook je vrienden laten weten welke boeken je leest of naar welke artiest je aan het luisteren bent.

Vero

De donkere kant van Vero

Toch zien experts heel wat problemen met de app, zo vinden velen het niet mooi vormgegeven, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De vele crashes en foutmeldingen zijn irritanter. Heel wat internetsterren die de app promoten, zeggen ook eerlijk dat ze zich vooral ingeschreven hebben zodat ze zeker zijn dat niemand anders hun naam claimt en niet omdat ze grote fan van de app zijn. Ook is niet duidelijk hoe de app winst zal maken, zo zonder advertenties.

Andere zaak waar gebruikers zich aan storen: de privacy policy en de gebruikersvoorwaarden. De weinigen die deze voorwaarden uitgebreid hebben bestudeerd, waren niet blij met de inhoud. De app beweert erg bewust met de gegevens van gebruikers om te gaan, maar daar hebben critici veel vragen bij. Ook heeft oprichter Hariri niet de beste reputatie. Zijn familienaam is verbonden aan een bouwbedrijf dat in 2016 in opspraak kwam wegens uitbuiting van immigranten. Toen kwam aan het licht dat het bedrijf duizenden werknemers onderbracht in werkkampen in Saoedi-Arabië. De slachtoffers zaten er vast zonder voeding, water of elektriciteit en kregen geen loon.

De kans dat Facebook Vero naar verloop van tijd zal overnemen is groot, dat heeft het bedrijf al met tientallen andere apps gedaan. Ook is de vraag – zeker nu er zoveel gratis alternatieven zijn – of mensen ooit bereid zullen zijn om te betalen voor sociale media. 




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • FRANCIS vanoverschelde

    Asociale nutteloze media is de juiste naam

  • Sam Govaerts

    Heb net eens de app gedownload maar alles is letterlijk in het chinees?? Hou het maar bij instagram

  • Eddy Vervaet

    Het zal niet lang duren of FB neemt Vero over....

  • Kelly Verlinden

    Geen verschil Crowley, alles wat je op facebook post is van hen en niet meer van u, watermerk of niet.

  • Jonathan Wouters

    Allemaal hetzelfde. Big Brother.