Hoe van supersnelle breedbandverbindingen een succes maken?

THINKSTOCK
Om van zeer snelle breedbandverbindingen een succes te maken, moeten operatoren inzetten op "multiscreen-gezinnen", en een vraaggestuurde uitbouw van netwerken in combinatie met een sterke lokale betrokkenheid. Dat zeggen onderzoekers van iMinds/UGent op de jaarlijkse conferentie van FTTH (fiber-to-the-home) Council Europe conferentie.

De voorbije jaren was de telecomindustrie op zoek naar de "killer app", die van supersnelle breedbandverbindingen een noodzaak zou maken, maar Iminds - MICT - UGent geloven echter niet dat cloud storage diensten, (video)streamingstoepassingen of bepaalde apps daartoe zullen leiden.

Toch vinden ze dat het potentieel voor residentiële, supersnelle breedbandverbindingen nog nooit zo veelbelovend was. "De voordelen (zoals hoge upload- en downloadsnelheden en beperkte vertraging) zijn immers niet alleen meer interessant voor een beperkt aantal internet-junkies, maar ook voor miljoenen multiscreen-gezinnen die de behoefte hebben om meerdere applicaties op verschillende apparaten tegelijkertijd te draaien", zegt Karel Vandenbroucke.

Verwijzende naar het laatste iMinds digiMeter-rapport, waarin staat dat 77 procent van de Vlaamse gezinnen toegang heeft tot ten minste drie schermen en 21 procent tot vijf schermen, en een proeftuinproject in Kortrijk, zegt Vandenbroucke dat mensen die de snelheden van glasvezelverbindingen nog niet hebben ervaren, er intuïtief ook niet de noodzaak van zien. "De diensten die zij gebruiken, zoals videostreaming en uitgesteld tv-kijken op een groot aantal apparaten, zullen de vraag naar bandbreedte automatisch doen stijgen."

Vraag en lokale betrokkenheid
Bij de locatiekeuze voor de aanleg van supersnelle breedbandnetwerken, zeggen de onderzoekers dat operatoren een combinatie moeten maken van vraag en sterke lokale betrokkenheid. Daarbij wordt het voorbeeld van Google Fiber aangehaald in Kansas-City, waarbij lokale scholen, ziekenhuizen en overheidsinstanties een gratis glasvezelaansluiting kregen als ze erin slaagden voldoende residentiële klanten te overtuigen zich ook aan te sluiten.

"Die lokale betrokkenheid zorgt er ook voor dat er makkelijker toegang kan worden gekregen tot erfdienstbaarheden en bestaande infrastructuur, waardoor de uitrolkosten aanzienlijk verlaagd (tot 30 procent) kunnen worden", klinkt het.

REUTERS