Hekel aan advertenties? Google Chrome blokkeert ze nu voor jou

Googlebaas Sundar Pichai voor het Chrome-logo.
Photo News Googlebaas Sundar Pichai voor het Chrome-logo.
Vandaag gaat de ingebouwde slimme adblocker in Googles Chrome-webbrowser live. Die component zorgt ervoor dat vervelende onlineadvertenties automatisch worden uitgeschakeld. Het is maar één van de vele stappen in een strategie waarin Chrome zijn gebruikers meer en meer in bescherming neemt tegen ongewenste invloeden op het internet.

Surfers die internetreclame vervelend vinden, kunnen al zo'n twee decennia een adblocker installeren. Maar de nieuwe, ingebouwde adblocker in Chrome, die vandaag live gaat, speelt dat nog een beetje slimmer: niet alle advertenties worden geblokkeerd (want heel wat commerciële websites leven per slot van rekening van reclame-inkomsten), maar wel degene die vervelend zijn.

Misleidende reclame

En wat 'vervelend' is wordt vastgelegd door de Coalition for Better Ads, een samenwerkingsverband van internetbedrijven dat standaarden heeft vastgelegd voor vervelende en misleidende onlinereclame.

De coalitie heeft een lijst van onwenselijke advertentiemethoden opgesteld, waar onder andere reclamevideo's met geluid, pop-ups, flashy animaties, rollover-reclame op een groot scherm en grote, moeilijk te verwijderen 'sticky' advertenties op staan.

Grote kuis

Het is maar één stap in een bredere trend waarin Google grote kuis wil houden, en met zijn Chrome-browser mikt op een optimale bescherming van surfers. Een ander initiatief daarin is het bannen van niet-geëncrypteerde websites: een site die geen versleuteling van zijn informatie levert van de computer van de bezoeker tot aan de server (en die met name geen 'https' vooraan het adres heeft, alleen 'http' dus), wordt al enige tijd als 'onveilig' gemarkeerd.

Vanaf juli dit jaar, met de verwachte verschijning van versie 68 van Chrome, worden die veilige https-websites beloond met een groen slotje, terwijl die met een 'gewone' http vooraan met rood worden aangegeven.

Google dringt al jaren aan op een overgang naar een volledig https-web. Zo ver is het nog niet, maar het gaat volgens de technologiegigant wel de goede kant op. Meer dan 68 procent van het Chrome-verkeer op Android en Windows verliep vorig jaar via https, en voor Chrome OS en macOS zou dat percentage zelfs op 78 liggen.

Lees ook:

Welke webbrowser past het beste bij jou?

Zo word je niet buitenshuis gehackt

Chrome gaat vanaf juli sites zonder https als onveilig aanmerken




8 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Abdel Nasser

    Ik ben heel tevreden van MS Edge. Ik word eerder lastiggevallen door Google of ik niet naar Chrome wil overstappen...

  • Theo van Hove

    Waarom is Google van mijn pc verdwenen en is crome in de plaats gekomen,ik heb daar niet naargevraagd. Wij worden verplicht dingen te aanvaarden die men ons opdringt. Bedankt na al die jaren. Theo van Hove-Terneuzen-Nederland.

  • Mike Bemelmans

    Een stap in de slechte richting. Advertenties houden vele kleinere websites in leven en grotere website zoals HLN hebben er hun inkomsten van. Als Advertenties geblokkeerd worden en het niets meer opbrengt, zullen vele websites verdwijnen en zal men bij grotere websites moeten betalen.

  • BART CRAS

    1 oplossing de Brave browser. Houd alles tegen en je surft ook nog eens anoniem. Gebruik hem al maanden. Top browser

  • Peter Buyck

    ...waardoor op termijn alle advertenties voldoen aan de richtlijnen van Google. Het ergert mij dat ik als consument moet betalen voor de reclame en verplicht wordt kosten te maken om de reclame te zien. Het inladen van een 'ad' kost tijd én bandbreedte én mobiele data én ook accuduur, laat staan dat het een filmpje is dat ongewenst zelf afspeelt. Laat staan dat de website ondertussen allerhande andere websites ondervraagt en data ontvangt of opstuurt.