Google+ ondergaat metamorfose

Google-ceo Larry Page op Google I/O.
GETTY Google-ceo Larry Page op Google I/O.
Googles sociale netwerk Google+ ondergaat een ware metamorfose. Tijdens de ontwikkelaarsconferentie Google I/O kondigde het bedrijf aan dat de lay-out van Google+ opnieuw is ingericht.

De nieuwe look heeft wel wat weg van de lay-out die sinds juni in de apps voor Android en iOS wordt gebruikt, merkt The Verge terecht op. Mashable vindt juist dat het ontwerp een beetje lijkt op dat van Pinterest en Facebook. Afbeeldingen worden groter weergegeven en nemen een meer centrale rol in dan eerst.

Afhankelijk van schermgrootte en het apparaat dat wordt gebruikt, bestaat de lay-out uit een, twee of drie kolommen. Ze bevatten een soort kaarten, die Google-fanaten al kennen van Google Now. De wijzigingen moeten ervoor zorgen dat het voor gebruikers makkelijker wordt om de site in een oogopslag te scannen.

Behalve de lay-out is ook de functionaliteit van Google+ op ruim 40 punten veranderd. Een belangrijke wijziging is het gebruik van hashtags. Nieuwe content op Google+ wordt automatisch voorzien van een hashtag. Wie hierop klikt, na het uploaden van bijvoorbeeld een foto, krijgt vergelijkbare plaatjes te zien.