Google en Microsoft omzeilen Adblock Plus

ANP
Onder meer Google en Microsoft hebben de makers van het Duitse programma Adblock Plus betaald om ervoor te zorgen dat hun advertenties alsnog worden getoond aan gebruikers. Dat meldt de Financial Times op basis van anonieme bronnen.

Adblock Plus is een toevoeging aan de Chrome- en Firefox-browsers die advertenties onmiddellijk blokkeert. Het was al bekend dat Eyeo, de maker van van het programma, betalingen accepteert om advertenties alsnog door te laten. Details over zulke deals waren echter niet bekend.

De Financial Times meldt nu dat in ieder geval Google, Amazon, Microsoft en advertentienetwerk Taboola betalingen doen aan Adblock Plus. Een bedrijf dat niet bij naam wordt genoemd stelt dat Eyeo vraagt om 30 procent van de advertentie-inkomsten die sites anders zouden zijn misgelopen.

Eyeo zegt zelf alleen "acceptabele" advertenties te tonen, maar het is niet duidelijk welke criteria hiervoor worden gebruikt.

Volgens Pagefair, een bedrijf dat websites laat meten hoeveel gebruikers Adblock Plus hebben geïnstalleerd, zijn er wereldwijd inmiddels 144 miljoen mensen die gebruik maken van de software.