Gmail viert tiende verjaardag

PHOTO_NEWS
Op 1 april 2004 maakte Google bekend met een eigen maildienst te komen die Gmail zou heten. Met 1GB aan opslagruimte en een prijskaartje van 0 euro klonk het plan destijds meer als 1 aprilgrap dan als een serieus idee, maar inmiddels is Gmail marktleider in een groot aantal landen en heeft het wereldwijd meer dan 500 miljoen gebruikers.

De 1GB is inmiddels niets unieks meer in de wereld van e-mailaanbieders, maar Google had er wel een primeur mee te pakken. Het zou jaren duren voordat concurrenten als Yahoo Mail en Microsofts Hotmail (nu Outlook.com) ook met dergelijke capaciteit op de proppen kwamen. In Gmail zelf is de limiet inmiddels opgerekt naar 15GB, maar die ruimte moet dan wel worden gedeeld met andere Google-diensten als Google+ en Google Drive.

Advertenties voorschotelen

In de 10 jaar is er veel veranderd aan Gmail en wordt de dienst bijna maandelijks verbeterd, maar één ding is in de afgelopen 10 jaar gelijkgebleven: het prijskaartje. Gmail is nog altijd gratis en nog altijd verdient Google geld door de inhoud van Gmail-accounts automatisch te laten scannen. Die automatische scan is niet alleen om spam te kunnen bestrijden, maar vooral om gebruikers adverenties te kunnen voorschotelen die aansluiten op teksten in e-mails van de gebruiker. Volgens Google zelf komen er geen menselijke ogen aan te pas, maar privacywaakhonden ageren er al jaren tegen.

Na alle onthullingen van NSA-klokkenluider Edward Snowden en de voortdurende discussie over privacy op internet is het nog maar te bezien of het geautomatiseerd meelezen van mails over tien jaar nog steeds wordt geaccepteerd door gebruikers. Wat sowieso wel vast lijkt te staan, is dat we over 10 jaar met een glimlach zullen terugdenken aan 15GB opslagruimte van Gmail anno 2014.